Pyöräilyyn tulee uusia sääntöjä kesäkuussa tieliikennelain muuttuessa – autoilijoille tulee väistämisvelvollisuus pyörätien jatkeella - Koneet & autot - Maaseudun Tulevaisuus
Tiesitkö? Voit lukea viikossa 3 artikkelia ilman tilausta - hanki rajaton lukuoikeus nyt 9,90€/kk
Koneet & autot

Pyöräilyyn tulee uusia sääntöjä kesäkuussa tieliikennelain muuttuessa – autoilijoille tulee väistämisvelvollisuus pyörätien jatkeella

Pyöräliitto kehottaa kaikkia tienkäyttäjiä opettelemaan uudet liikennemerkit ja säännöt, jotta siirtymä sujuu turvallisesti.
Emma Kantanen
Autoilijalla on väistämisvelvollisuus pyörätien jatkeella. Se merkitään kesään 2023 mennessä kärkikolmiolla tai stop-merkillä.

Pyöräilyä koskeviin sääntöihin tulee 1.6. voimaan astuvan uuden tieliikennelain myötä muutoksia, jotka tekevät pyöräilystä turvallisempaa.

Pyöräliitto kehottaa kaikkia tienkäyttäjiä opettelemaan uudet liikennemerkit ja säännöt, jotta siirtymä sujuu turvallisesti.

Laki mahdollistaa liikennesuunnittelussa uusia ratkaisuja, kun käyttöön otetaan esimerkiksi erilliset pyöräkadut ja pyöräily sallitaan yksisuuntaisilla kaduilla molempiin suuntiin.

Edellinen tieliikennelaki tuli voimaan 1981. Lakiin oli tehty vuosien kuluessa yli kahdeksankymmentä muutosta, eikä se enää vastannut nykyliikenteen vaatimuksiin.

Uudella tieliikennelailla edistetään kestävää liikennettä ja pyritään vähentämään liikenteen ilmastopäästöjä.

“Uusi laki antaa keinoja pyöräilyn kannalta paremman liikenneympäristön rakentamiseen. Selvää on, että laki yksin ei riitä. Väylien hyvällä suunnittelulla ratkaistaan, millaisessa ympäristössä ihmiset pyöräilevät tulevaisuudessa”, sanoo Liikenne- ja viestintäministeriön liikenneneuvos Kimmo Kiiski tiedotteessa.

Kiiskin mukaan pyörätien jatkeen merkitsemiseen liitettävä väistämismisvelvollisuus risteävälle ajoneuvoliikenteelle ja pääsäännön mukainen pyöräliikenteen yksisuuntaisuus parantavat pyöräilyn turvallisuutta tulevaisuudessa.

“Liikenneympäristön tulee tukea liikennesääntöjen noudattamista. Valitettavasti lain monet mutkat tunnetaan loppupelissä huonosti ja esimerkiksi lapsilta emme voi odottaa sen täydellistä ymmärtämistä. Siksi pyöräliikenteen suunnittelussa ja väylien toteuttamisessa täytyy pyrkiä siihen, että liikenneympäristö ohjaa ihmisiä pyöräilemään intuitiivisesti oikein”, Kiiski sanoo.

Pyöräliiton toiminnanjohtajan Matti Koistisen mukaan uudessa laissa on paljon hyvää, mutta tekemistä vielä riittää, jotta säännöt ovat riittävän ymmärrettävät ja liikenne pyöräilijöille turvallinen.

“Vaikka liikenneympäristö selkeytyykin, niin esimerkiksi pyöräilijöiden väistämissäännöt pyörätien jatkeella ja suojatiellä ovat jatkossakin vaikeasti omaksuttavat. Toivoimme myös, että taajamien yleisrajoitus olisi laskettu 30 kilometriin tunnissa”, Koistinen sanoo.

Katso uudet liikennemerkit Väylän verkkosivuilta.

Pyöräliiton verkkosivuilta voi opetella tärkeimmät pyöräilyä koskevat säännöt.

Lue lisää

Korona aiheutti pyöräilybuumin ja se näkyy myyntipiikkinä tilastoissa

Keskisormi nousi ohi ajaneesta autosta – pyöräilijää vihataan liikenteessä vielä BMW- ja Audi-kuskejakin enemmän.

Pitsiliinoilla ja yksisarvisella koristetut kyläpyörät ovat pala parasta kesä-Suomea

Miten uusi tieliikennelaki vaikuttaa maatalousyrittäjän elämään? Koneviesti listasi uuden lain tärkeimmät kohdat raskaan kaluston näkökulmasta