
Kian uusi EV3 tarjoaa tilaa ja toimintamatkaa
Parhaasta vastineesta rahoille kertovan Vuoden Auto -tittelin Kia EV3 ansaitsi tasavahvalla suorituksella.
EV3:n vahvuutena ovat auton kokoon nähden hyvät tilat ja yli 600 kilometrin toimintamatka 40 000 euron hintaluokassa. Kuva: Jarmo PalokallioVuoden autoksi valittu Kia EV3 tarjoaa tänä vuonna rahalle hyvän tai jopa parhaan vastineen. Sillä on eväät nousta vuoden myydyimmän auton tittelin seuraavaksi haltijaksi.
Täyssähköinen EV3 laajentaa Kian automallien tarjontaa pienten perheautojen luokassa. Sen lähtöhinta on painettu tasolle, jolla se pystyy kilpailemaan vastaavien bensa-autojen kanssa.
Samalla auto sopii myös omalla rahalla perheautoa etsiville ostajille.
Korimalliltaan EV3 on ostajien suosima katumaasturi. Ne ovat nopeasti muuttuneet automaailman valtavirraksi.
Auton ulkonäössä toistuu Kian sähköautosarjan muista malleista tuttu kulmikkuus. Se yhdistyy onnistuneesti keulan pyöristettyihin muotoihin.
Vaikka lopputulos on jossain määrin laatikkomainen, tasaista peltipintaa EV3:n kyljissä on luonnollisesti vähemmän, kuin samaan sarjaan kuuluvassa jättimäisessä EV9:ssä.
Auton ulkonäköön luonnetta antavat valot, joihin on haettu mallia tähtikuvioista.
Pituutta autolla on kätevästi vain 4,3 metriä. Se on toisaalta käytetty tarkkaan hyväksi, joten sisältä auto on kokoisekseen jopa yllättävän tilava.
Tilasuunnittelun onnistumisesta kertoo, että takapenkit ovat käyttökelpoiset myös aikuisille. Niin ei kaikilla kilpailijoilla ole.
Tavaratila vetää 460 litraa, minkä lisäksi keulalla on latauskaapelille sopiva kolo. Maavaraa perusmalli tarjoaa 14 senttiä. GT:ssä maavara kasvaa vajaalla sentillä.
Auton käytettävyyden kannalta etuovien muodikkaat puikkokahvat eivät ole paras mahdollinen ratkaisu.
EV3:n hallinta- ja tietojärjestelmät ovat Kian muista uutuusmalleista tuttuja. Kuva: Jarmo PalokallioKuljettajan edessä on Kian muista malleista tuttu näkymä. Perustoimintojen opettelun jälkeen softan käyttö on pääosin sujuvaa.
Mittaristonäyttö ja tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö ovat molemmat 12,3 tuuman levyisiä. Niitä täydentää tuulilasin heijastusnäyttö.
Suuri osa kojelaudan toiminnoista on kosketusnäytön takana, mutta joitakin tärkeimpiä toimintoja on onneksi säilytetty perinteisten painikkeiden takana.
Kojelaudan suurten näyttöjen välissä on pienempi mustavalkoinen kosketusnäyttö lämmityslaitteen ohjaamiseksi. Kuskin pituudesta riippuen se saattaa jäädä vähän ratin katveeseen.
Jostain syystä osa ilmanvaihdon hallinnasta on hajautettu toisaalle, eli tuuletusräppänöiden alla oleville painikkeille.
Ohjauspyörässä käytössä ovat pyörivät rullapainikkeet.
Koeajojen aikana järjestelmissä ei esiintynyt takerteluja, vaan kaikki toimi kuten pitikin.
Etuistuimet ovat mukavat pidemmilläkin ajorupeamilla. Niiden välissä on tasomainen kyynärnoja, johon on vähän oudosti sijoitettu muutamia ohjainpainikkeita.
Pientä hämmennystä saattaa aiheuttaa, että penkin ja ratin lämmityksen painikkeet ovat ovenkahvan vieressä.
Auton tekniikka noudattaa samaa perusrakennetta, kuin suuremmissa malleissa. Kaksivetoiset mallit tosin ovat takavedon sijaan etuvetoisia.
Akkukokoja on tarjolla kaksi. Pienempi 58 kilowattitunnin akku antaa autolle 436 kilometrin WLTP-mittauksen mukaisen kantaman.
Suuremmalla, 81 kilowattitunnin akulla auton kantama nousee 605 kilometriin.
Plussaa auto saa siitä, että siinä on mahdollisuus ottaa virtaa myös ulos 3,6 kilowatin teholla.
Kosteilla keleillä auton ikkunoiden huurun poisto vaatii ilmastoinnin säätöjen kanssa pelaamista. Kuva: Jarmo PalokallioLämpöpumppu on vakiovaruste Earth-varustetasosta alkaen. Akun esilämmityksen saa päälle keskinäytön valikoista tai sitten sen voi aktivoida puhelimen kautta etänä. Kyseinen ominaisuus on kätevä, jos autoa joutuu lataamaan heti matkan aluksi.
Latausluukku sijaitsee auton etulokasuojassa. Autoa liikuttavan sähkömoottorin teho on 150 kilowattia.
Auton alusta on säädetty sopivan pehmeäksi, joten se on mukava ajettava. Ohjaus on varsin kevyt. Se on tarkka, mutta samalla jossain määrin tunnoton, kuten nykyautoissa on tapana.
Matka-ajossa auto on kohtuullisen hiljainen. Se rullailee kevyesti, mutta halutessa energian takaisinkeruuta voi tehostaa ratin takana olevia läpysköillä.
MT:n koeajoissa EV3:n kulutus oli kesäkeleillä linjassa WLTP-normin mukaisen kulutuksen kanssa. Kylmemmillä keleillä auton kulutus näyttäisi nousevan enimmillään 20 kilowattitunnin kieppeille 100 kilometrillä.
Vetokykyä autolla on 1 000 kiloa.
EV3:n alkaen hinta on painettu noin 37 500 euroon. Suuremmalla akulla lähtöhinta on 41 300 eurossa. Parhailla varusteilla GT-Linen hinta nousee yli 50 000 euron.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







