Koneet & autot

Kia Sorenton uusi tekniikka tarjoilee yllätyksiä

Auton huippuversion saa ahtaaseen parkkiruutuun ja sieltä pois ilman kuskia avaimenperän kaukosäätimellä.
Jarmo Palokallio
Sorento lisää paljon tilaa tarvitsevan autonomistajan vaihtoehtoja.

Kia Sorento haastaa kookkaiden katumaastureiden sarjan ihan tosissaan. Autolla on takataskussaan yllätyksiä. Se osaa ajaa parkkiin niin, että kuljettajan ei tarvitse istua autossa ratissa laisinkaan.

Sorento asemoituu katumaastureiden kookkaimpaan kastiin. Siellä käydään pudotustaistelua, sillä myynnin kasvu keskittyy pienempiin katumaastureihin.

Kialla on kuitenkin laskettu, että Sorentolle riittää kysyntää. Yksi sen valteista on juuri koko, joka antaa mahdollisuuden seitsemään istuinpaikkaan.

Pituutta autolla on 4,8 metriä. Koska tilaa on, kolmas penkkirivi ei syö edes tavaratilaa täysin pois, kuten pienemmillä kilpailijoilla tahtoo käydä.

Auton saa halutessaan myös viisipaikkaisena.

Toinen ase kokoluokan kilpailussa on tarkkaan harkittu varustelu ja moottorivalikoima. Suosituimmaksi vaihtoehdoksi ennustetaan 1,6 litran bensamoottorilla varustettua hybridiä.

Varustelupakettien yläpäästä löytyy auton itsenäisen parkkeerauksen tapaisia yllätysvetoja. Tavoitteena on ryöstää esimerkiksi Skoda Kodiaqilta ja Mercedes GLC:ltä asiakkailta.

Kun auto parkkeeraa itsensä, kuljettaja hallitsee autoa avaimenperän painikkeilla. Auto liikkuu avaimenperästä painamalla eteen tai taakse.

Sen osalta Sorennolla on hyvä etunoja saman hintaluokan kilpailijoihin.

Ominaisuus on kätevä, kun parkkiruutu on niin ahdas, että kuljettajan olisi vaikea päästä autosta pois tai autoon sisälle.

Toinen luksusta henkivä ominaisuus on, että vilkun käyttö tuo näyttöön videokuvan taka-sivunäkymästä. Näkymä on sivupeilin antamaa kuvaa laajempi.

Kun siihen oppii luottamaan, päätä ei tarvitse enää kääntää sivulle ja irrottaa katsetta tiestä, kun lähtee ohittamaan tai vaihtaa kaistaa.

Hyödyllinen tekninen apuväline on risteävän liikenteen tunnistus peruuttaessa. Se tunnistaa kuolleesta kulmasta tulevan auton tai jalankulkijan ja pysäyttää etenemisen tarvittaessa.

Sorenton etuvetoisen kevythybridin perushinta on 48 390 euroa. Sen saa myös nelivedolla. Dieselvaihtoehto on 2,2-litrainen.

Myöhemmin paketti täydentyy ladattavalla hybridillä.

Lue lisää

Toivo Kauralan mehukoneen puristuksessa omenat muuttuvat kuiviksi kakuiksi: "Kuuden tonnin voima riittää omenille, auto nousee parilla tonnilla"

Video: Tavarajunia on jäänyt jumiin viime viikkoina liukkaiden lehtien takia – lehtikelillä juna ei välttämättä pääse täyteen vauhtiin ollenkaan

Renkaita kierrätetään enemmän kuin tuodaan maahan

Taksilainsäädäntöön esitetään muutoksia: Hintoihin selkeyttä, kuljettajille tarkempi koe ja taksikupu pakolliseksi