Dieselkoneiden ongelmat ryöpsähtivät, koska Ad Blue jäätyy jo 11 asteen pakkasessa – valmistaja: ”Webasto päälle puoli tuntia ennen lähtöä”
Ad Blueta valmistavalle Yaralle on tullut tänä talvena paljon yhteydenottoja käyttäjien ongelmista.Suurimmalle osalle nykyisistä dieselmoottoreista vaaditaan urealiuoksen, kauppanimeltään Ad Bluen, käyttöä päästöjen alentamiseksi. Liuos ei kuitenkaan kestä Suomen arktisia olosuhteita, vaan jäätyy ja aiheuttaa näin ollen ongelmia käyttäjille ja töitä korjaamoille.
Ensimmäinen ja suurin pulma on, että se alkaa jäätyä ja kiteytyä jo -11 asteen lämpötilassa. Ongelma on kärjistynyt kuluneena talvena, kun pakkaset ovat paukkuneet 35–40 miinusasteessa.
Suomessa toimiva Yara on yksi Ad Bluen valmistajista. Varsinaisen Ad Blue -tuotemerkin omistaa Saksan autoteollisuuden yhdistys VDA. Yaran liiketoimintapäällikkö Juha Sarlund kertoo MT:lle, että myös Yaralle on tullu tänä talvena paljon yhteydenottoja Ad Blue -ongelmiin liittyen.
”Kyllä se ymmärretään, että kovina pakkaspäivinä harmia voi tulla, vaikka näin ei kuulu tapahtua. Neuvomme asiakkaita siinä, miten ongelmia voi välttää. Esimerkiksi Webasto kannattaa laittaa päälle puoli tuntia ennen lähtöä. Toiseksi jäähdytinneste lämmittää Ad Blue-tankin, joten sen pakkasen kesto on syytä tarkistaa. Kolmanneksi on hyvä pitää Ad Blue-tankki mahdollisimman täytenä.”
Sarlund korostaa, että kyse ei ole liuoksen valmistuksen tai itse tuotelaadun ongelmista, vaan laitteiden ja osien valmistajien vastuulla on kehittää toimivat ratkaisut. ”Osa on onnistunut paremmin, osa ei niin hyvin”, hän muotoilee. Sarlundin mukaan on laitevalmistajia, joiden koneet ovat toimineet ongelmitta, vaikka niitä olisi pidetty ulkona pakkasessa.
Sarlundin mukaan standardeja ja laitteistoja kehitetään kuitenkin jatkuvasti. ”Monina talvina näistä asioista ei ole tarvinnut keskustella lainkaan.”
Koneviesti-lehti on listannut laajassa artikkelissaan Ad Bluen pakkasongelmia.
Iso ongelma on urean tankkausasemien jäätyminen niin, ettei mittarilta saa liuosta. ”Tankkauspaikat ovat lämmitettyjä, mutta tankkausletkut ovat monella asemalla kepeästi rakennetun luukun takana, joka päästää pakkasen läpi elohopean laskiessa alle -20°C:n”, artikkelissa todetaan.
Koneviestin mukaan suurin osa uuden kaluston päästölaitteiden teknisistä ongelmista vaikuttaisi liittyvän johtosarjan tai NOx-anturien rikkoontumiseen. Maailmanlaajuisen komponenttipulan aikana kyseisiä antureita oli hankala saada.
Lisäksi maatalouskoneissa ongelmia ovat aiheuttaneet urealiuoksen säilytys, pakkauskoot ja liuoksen puhtaus.
”Joissain työkoneissa on ureasäiliön suunnittelussa saatu aikaan eräs ei-toivottu ominaisuus. Tämä ilmenee, kun koneen käydessä ureasäiliö tankataan täyteen ja kone siirretään välittömästi parkkiin ja sammutetaan. Tällöin säiliössä ei olekaan tarpeeksi ilmatilaa, joten järjestelmä ei saa tyhjennettyä pumppuyksikköä ja putkistoa ureasta sammutuksen yhteydessä. Pakkanen halkaisee herkästi jonkun komponentin järjestelmän jäädessä täyteen urealiuosta”, jutussa kerrotaan.
Yaran Sarlund toteaa, että hyviäkin asioita Ad Bluen avulla on saatu aikaan. ”NOx-poistolla on ollut tärkeä merkitys ilmanlaadun parantumisessa. Sitä kautta on säästynyt useita ihmishenkiä joka vuosi”, hän sanoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




