Koneet & autot

Keskusta: Liikenteen päästöt kuriin etätöillä, biopolttoaineilla ja panostuksilla liikennejärjestelmään

Hallituksen tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä.
Jaana Kankaanpää
Hallituksen tavoitteena on muuttaa liikenne kokonaan nollapäästöiseksi viimeistään vuoteen 2045 mennessä.

Keskustan eduskuntaryhmä arvioi, että merkittävä osa liikenteen päästövähennystavoitteesta voitaisiin saavuttaa etätöitä lisäämällä. Vähäpäästöisen liikenteen ratkaisujaan maanantaina esittänyt keskusta ei hyväksy autoilun verotuksen kiristymistä.

Hallituksen tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. VTT:n arvion mukaan jo aiemmin tehdyillä päätöksillä päästöt olisivat tippumassa noin 37 prosenttia aikarajan puitteissa. Vielä pitäisi löytää keinot 1,55 miljoonan hiilidioksiditonnin vähentämiseksi.

Uupuvien päästövähennysten aikaansaaminen ei ole silti läpihuutojuttu. Keskusta lähtee siitä, että kolmannes jäljellä olevasta päästövähennyksestä voidaan saavuttaa etätöillä.

"Jos miljoona suomalaista tekisi puolet viikosta etänä töitä, liikenteen päästöt vähenisivät 0,44 miljoonaa hiilidioksiditonnia", eduskuntaryhmä laskee.

Samalla puolue lisäisi tuntuvasti kotimaisten, uusiutuvien polttoaineiden käyttöä. Keskustan eduskuntaryhmä esittää biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen nostamista tulevina vuosina nykyisestä 30 prosentista jopa 40 prosenttiin. Kolmantena puolueen kansanedustajat uudistaisivat liikennejärjestelmää eli tehostaisivat logistiikkaa sekä panostaisivat joukkoliikenteeseen ja liikenneverkkoon.

Hallituksen tavoitteena on muuttaa liikenne kokonaan nollapäästöiseksi viimeistään vuoteen 2045 mennessä. Vertailutasona on 2005.

Pidemmällä tähtäimellä keskusta ehdottaa paikannukseen perustuvaa verotusta, jonka myötä luovuttaisiin polttoaineiden litraperusteisesta verotuksesta.

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen uskoo, että uudistus olisi mahdollista tehdä siten, että ihmisten yksityisyydensuoja varmistetaan.

"Suomen perustuslaki jo yksin takaa yksityisyydensuojan. Lisäksi paikannus on jo käytössä useimmissa uusissa autoissa ja laajasti esimerkiksi nykyisissä puhelimissa."

Lue myös:

Liikenneministeri Timo Harakka väläyttää alueellista bensaveroa – nykyvero epäoikeudenmukainen, mutta kilometriveroon ei voida siirtyä vielä lähivuosina

Ministeri Vanhanen ehdottaa paikannukseen perustuvaa verotusta polttoaineveron tilalle – "Nyt sorateillä ajetaan kalleimmat kilometrit"

Lue lisää

Tiestön kunto vaikuttaa liikennepäästöihin

Suomesta uusi Piilaakso?

Armeija hyökkää oikeaan suuntaan

Uusi aika vapauttaa kaupungista