Koneet & autot

Myös kasvihuonekaasujen tupruttelu vähenee, kun koolla on väliä – pitkät yhdistelmät laskevat rekkarallin määrää teillä

Pitkä kuljetus -merkintä raskaan yhdistelmän takana on ympäristöteko, joka lisää turvallisuutta ja tehokkuutta.
Kari Salonen
Logistiikkapäällikkö Esa Korhonen (oik.) ja kuljettajat Sini Ora ja Vili Kovanen pysähtyivät lastauspaikalle Kuusankoskella. UPM:llä on Trafin erikoisluvalla kuljetuksissaan käytössä viisi pitkää yhdistelmää, kansankielellä rekkaa. Sana rekka tarkoitti aluksi parirekeä, jonka päälle asetetulla irtolavalla kuljetettiin puutavaraa.

Lähes 35 metriä pitkiä jätti­yhdistelmiä (hct) liikennöi vuonna 2013 aluksi vain muutamia Suomen teillä poikkeusluvilla. Tarkoitus oli kehittää kuljetustoimintaa siten, että turvallisuus, ympäristöasiat ja kustannustehokkuus paranevat.

Enintään 76-tonnisia jättejä on liikennöinyt ilman poikkeuslupaa reilun parin vuoden ajan. Nelostiellä Mäntsälän kohdalla yli 30-metrisiä kulkee arkisin molempiin suuntiin yli 50 ajoneuvoa vuorokaudessa, arvioi Traficom vuosi sitten.

Yli 30-metrisiä yhdistelmiä on Suomessa liikenteessä yli 300.

Suomen tiestön pääväylät sopivat pitkälle kalustolle, vaikka aivan kaikista maantieliittymistä ei pysty ajamaan yli 30-metrisillä yhdistelmillä.

Kappaletavaraa ja elintarvikkeita kuljettavien super­yhdistelmien merkitys on suurin pisimmillä kuljetusväleillä esimerkiksi pääkaupunkiseudulta Pohjanmaalle, Kainuuseen ja pohjoisimpaan osaan maata.

UPM Metsän logistiikkajohtaja Esa Korhonen suunnittelee ja kehittää yhtiönsä puukuljetusten toimintatapaa koko toimialueella. Hän tarttuu itsekin toisinaan hct-yhdistelmän rattiin pysyäkseen kehittämistyössä aidosti mukana ja ylipäätään iholla kuljetustoiminnassa.

”Taidanpa olla maailman ainut metsänhoitaja, jolla on oikeus ajaa hct-yhdistelmää”, Korhonen pohtii.

Hän sanoo palautteen pitkistä kuljetuksista olleen myönteistä. Muuta kuljetuskalustoa pidemmät yhdistelmät mahtuvat teille mukaan – tietyin edellytyksin.

”Esimerkiksi liittymissä täytyy keulan kulkea riittävän kaukana, jotta yhdistelmä tulee kunnialla läpi. Mitään haavereita tai onnettomuuksia ei ole tullut, koska varovaisuus pidetään mielessä. Liukkauden uhatessa ei lähdetä liikenteeseen lainkaan”, Korhonen huomauttaa.

Lakiteknisiä kysymyksiä on Raskassarja.fi-julkaisun mukaan herännyt sen sijaan perävaunun liikkeistä.

Jos pitkän yhdistelmän kulkua katsotaan viranomaisten paperien perusteella, tietyissä vaunuyhdistelmissä jälkimmäisen perävaunun perä pyyhkäisee alkuperäisen laskentamallin mukaan tiukassa risteyksessä liikaa vasemmalle.

Tämä voisi aiheuttaa esteen vastaantulijoiden kaistalle, vaikka todellisuudessa näin ei käykään.

Laskuvirhe koskee lähinnä pisimpiä A-tuplayhdistelmiä eli auton, puoliperävaunun ja täysperävaunun kokonaisuutta.

Kuljetusten kapasiteetti kasvaa nippujen kuormauksessa siten, että laskennallisesti pitkään yhdistelmään mahtuu neljä nippua tavanomaisen, kansainvälisestikin verrattuna kookkaan normiyhdistelmän kolmen sijaan.

Kuljetuksen hyvä suunnittelu Saimaan ympäristössä tuo suuren edun kuormausasteeseen.

UPM Metsän yrittäjillä on kaikkiaan viisi yli 76-tonnista hct-yhdistelmää, joista neljä ajaa haketta ja yksi puuta.

”Voimme hyödyntää eri puulajien kuljetuksia tehtaalta toiselle. Näin päästään jopa 90 prosentin kuormattuna ajo -asteeseen. Normaalistihan pölliajossa toinen sivu on tyhjänä ajoa, mikä pudottaa asteen 50:een”, Korhonen laskeskelee.

Yli 76-tonniset yhdistelmät ovat puukuljetuksien lisäksi tarpeen raskaan massatavara­liikenteen kehittämiseksi.

”Olemme saaneet rohkaisevia tuloksia, ja kehittämistyöhömme uskotaan, kun Traficom myönsi poikkeusluvalle toisen kauden 2020-vuoden alusta alkaen.”

Varsinkin pitkillä välimatkoilla hct-yhdistelmät alentavat kuljetuskustannuksia, koska kolme pitkää yhdistelmää korvaa neljä perinteistä.

Yhdistelmien pituuden kasvattaminen on todettu yhdeksi merkittävimmistä tavoista pienentää maanteiden tavaraliikenteen hiilidioksidipäästöjä.

Jättiyhdistelmien ansiosta esimerkiksi elintarvikekuormat liikkuvat Suomessa jopa kolmanneksen pienemmillä päästöillä kuin Keski-Euroopassa, Traficom arvioi.

Lue lisää:

Ennen yleistymistään pitkät HCT-rekat aiheuttivat runsaasti huolta liikenneturvallisuudesta – Traficomin asiantuntijan mukaan turvallisuus ei kuitenkaan ole heikentynyt

Lue lisää

Video: Tätä jättiä ei välttämättä kannata lähteä ohittamaan – pitkä yhdistelmä vaatii normirekkaa selvästi pidemmän ajan ja tienpätkän

Ennen yleistymistään pitkät HCT-rekat aiheuttivat runsaasti huolta liikenneturvallisuudesta – Traficomin asiantuntijan mukaan turvallisuus ei kuitenkaan ole heikentynyt

Jättirekkojen määrä moninkertaistui vuodessa – hankalimmat paikat tiukoissa käännöksissä ja matkalla pullakahville

Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituus kasvaa 34,5 metriin – muutos hyödyttää lähes puolta kaikista maanteiden tavarakuljetuksista