
Miljoona kilometriä yhdellä autolla – Jussi paljastaa hätkähdyttävän halvan hinnan kilometrille
Polttoaine ylivoimaisesti suurin kuluerä miljoonan kilometrin matkalla.
Jussi Antman on ajanut Hiluxilla 16 vuoden ajan parin sadan kilometrin päivämatkoja. Kuva: Jussi AntmanKuhmolainen metsäkoneyrittäjä Jussi Antman saa pian miljoona kilometriä täyteen Toyota Hiluxillaan. Ylivoimaisesti eniten kustannuksia on tullut polttoaineesta..
Maaseudun Tulevaisuus on kertonut Antmanin vuosimallin 2009 Hiluxin poikkeuksellisesta kilometrimäärästä. Tänä keväänä auto kävi 990 000 kilometrin määräaikaishuollossa.
Autoon joudutaan seuraavaksi vaihtamaan matkamittari, sillä Toyotan digitaalit jämähtävät lukemaan 999 999 miljoonan kilometrin täyttyessä.
Antman on ajanut vuodessa yli 60 000 kilometriä. Miljoonan kilometrin ajaminen on vaatinut päivittäin satojen kilometrien siivuja.
Työmatkaa Antmanilla kertyy useimpina päivinä yhteensä noin 200 kilometriä, mutta välillä enemmänkin, jos metsäkoneisiin pitää hakea osia kauempaa maakunnasta, jossa etäisyydet ovat pitkiä.
Jussi Antman (vas.) ja Jouni Piirainen sekä Toyota Hilux , jonka miljoonan kilometrin taipaleen kustannukset ovat jääneet alle 20 senttiin kilometriltä. Kuva: Antti HaverinenAntman pysähtyi laskemaan miljoonan kilometrin kynnyksellä, mitä ajaminen Hiluxilla on hänelle kokonaisuudessaan maksanut. Auton käyttökulut ovat olleet 16 vuodessa yhteensä noin 199 000 euroa.
Summa on karkea laskelma, mutta antaa hyvän käsityksen siitä, mitä autoilu maksaa miljoonan kilometrin matkalla.
-”Eniten tässä on kulunut omaa aikaa. Summa on mitätön siihen nähden, kuinka paljon autossa on tullut istuttua”, Antman sanoo.
Auton kokonaiskäyttökulut voi kuulostaa äkkiseltään suurilta, mutta kun sen suhteuttaa ajettuihin kilometreihin, on matkanteko ollut Hiluxilla edullista.
Yhdelle ajetulle kilometrille on kertynyt hintaa 19,9 senttiä. Vertailun vuoksi: verovapaa kilometrikorvaus on tällä hetkellä 59 senttiä ajetulta kilometriltä.
”Antmanin autolla ajo on ollut järjettömän halpaa”, summaa huoltoneuvoja Antti Haverinen Kuhmon No-Pan Autosta, jossa Hiluxia on huollettu kahdesti vuodessa.
”Onhan tämä eräänlainen ympäristöteko, että samalla autolla on voinut ajaa tuollaisen matkan ilman, että edes penkkikangas on mennyt rikki.”
Ylivoimaisesti suurin kustannuserä Antmanille on ollut polttoaine. Dieseliin on palanut rahaa miljoonan kilometrin matkalla noin 146 000 euroa. Hilux on kuluttanut keskimäärin noin 10 litraa sadalla kilometrillä.
Auton huoltokulut ovat olleet 16 vuoden ajalta yhteensä noin 20 000 euroa.
”Autoon on tehty kaksi kertaa vuodessa 30 000 kilometrin huolto, vaikka valmistajan huolto-ohje on 15 000 kilometriä. Tässä on menty omalla järjenkäytöllä, mutta hyvinhän tuo on toiminut”, snaoo Haverinen.
Haverisen mukaan Antmanin auton tapauksessa korostuu se, että autolla on ollut vain yksi käyttäjä ja moottori ehtii aina lämmetä ennen ajoa, eikä joutavia tyhjäkäyntejä nurkilla ole.
Loppuosa kuluista koostuu pääosin vakuutusmaksuista, veroista ja rengaskuluista. Autoon on vaihdettu uudet kesä- ja talvirenkaat kahden vuoden välein, mutta Hiluxissa on yhä alla alkuperäiset vanteet.
”Miljoona kilometriä on harvinainen tulos. Keskimäärin elinkaarensa päässä olevilla dieselautoilla on ajettu romutushetkellä noin 440 000 kilometriä”, kertoo Keskuskauppakamarin johtava liikenneasiantuntija Hanna Kalenoja, joka teki MT:n pyynnöstä auton polttoainelaskelman.
Kainuussa miljoonan kilometrin rajapyykin ovat ylittäneet pari muutakin Toyotaa. MT kertoi viime viikolla Antmanin auton yhteydessä, että alueella rajapyykin ovat saavuttaneet vanhemman polven Toyota Land Cruiser sekä taksi-Hiace, joka toimitettiin sittemmin Afrikkaan.
”Onhan tämä eräänlainen ympäristöteko, että samalla autolla on voinut ajaa tuollaisen matkan ilman, että edes kuljettajan penkin kangas on mennyt rikki”, Antman hämmästelee.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







