
Tippa-Rellu palaa sähköisenä ‒ tunnistatko ulkonäöltä?
Aiemmin esitelty ja selkeämmin retrosti muotoiltu Renault 5 on jo noussut menestykseksi.Uusi Renault 5 on hauska, mutta pieni retroauto. Tippa-Rellulta nimensä lainannut uusi Renault 4 on sitä kookkaampi, joten se vastaa paremmin perheiden tarpeisiin.
Nuorekkaaksi kaupunki- tai kakkosautoksi suunniteltu Renault 5 on lyönyt varsin hyvin läpi Euroopassa. Ja kun rauta kerran on jo kuuma, Renault pukkaa perään samaa kaavaa löysästi lainaavan Renault 4:n.
Alkuperäinen Renault 4 tunnetaan Suomessa Tippa-Relluna. Nimi juontaa auton pienestä kulutuksesta.
Renault 4:n tuotanto alkoi vuonna 1961 ja se jatkui vuoteen 1993. Autoja valmistui yli 8 miljoonaa, joten kyse on yhdestä automaailman klassikoista.
Renault 4 yrittää hyödyntää tuota mainetta parhaansa mukaan. Uuden Renault 4 E-Tech electricin yhdennäköisyys edeltäjään ei silti ole niin selvä, kuin Renault 5:llä.
Vanhasta selvää lainaa on esimerkiksi takavalojen muoto. Myös keulaan on ympätty samoja piirteitä. Lopputulos on silti enemmän futuristinen kuin retro.
Sisustus ja hallintalaitteet ovat pääosin Renault 5:stä tuttuja. Ratkaisut ovat sopivan persoonallisia, mutta silti hyvin käteen sopivia ja toimivia.
Suurin ero koskee takatiloja. Pidemmän akselivälin ansioista takapenkille jää jalkatilaa selvästi enemmän kuin Renault 5:ssä.
Myös takakontti on tilava ja käytännöllinen. Se vetää 420 litraa. Lastauskynnys on matalalla, mikä sopii esimerkiksi koiraharrastajille.
Vetokykyä autolla 750 kilogrammaa.
Renaut 4:n perusmalli on Suomessa varustettu 40 kilowattitunnin akulla. Sen wltp-kantama on 308 kilometriä, millä pärjää päivittäisessä käytössä.
Comfort Range -tehoversiossa akun koko nousee 58 kilowattituntiin. Sillä auto kiihtyy nollasta 100 kilometriin tunnissa noin 8 sekunnissa.
Suuremmalla akulla auton kantama nousee yli 400 kilometriin. Sen pikalatausteho on 100 kilowattia. Autosta saa virtaa myös ulos.
Maahantuojan mukaan Renault 4:n vanha kanta Suomessa on vähän päälle 200 autoa. Asiakkaat on siten kaivettava muualta.
Tavoitteena on, että ensi vuonna lupaukset muuttuvat tilastomerkinnöiksi ja kilpiin saadaan tuhat Renault 4 ja Renault 5 sähköautoa.
Auton vakiovarusteisiin kuuluu lämpöpumppu, automaattinen ilmastointi, älyavainkortti, peruutuskamera ja multimediajärjestelmä 10 tuuman kosketusnäytöllä.
Renault 4 E-Tech electricin lähtöhinta pienemmällä akulla on 29 990 ja suuremmalla akulla 32 990 euroa. Huippuvarusteltu Iconic maksaa 36 790 euroa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat










