
Harrasteautot säästymässä romutukselta, ellei EU:n ohjeita oteta liian kirjaimellisesti
EU on jättämässä latoautojen kohtalon kansallisten ratkaisujen varaan.EU:n komission halu tehostaa kierrätystä uhkasi käytännössä romuttaa myös harraste- ja museoautot. Nyt romuautodirektiivi on lieventymässä harraste- ja museoautojen osalta, mutta niin kutsuttujen latoautojen kohtalo on vielä avoin.
Komission alkuperäinen esitys olisi tappanut autoharrastuksen. Se olisi vaikeuttanut harrasteautojen myyntiä, säilytystä, korjaamista ja varaosakauppaa eli käytännössä pakottanut paalaamaan ne.
Euroopan parlamentti otti asiaan kantaa tiistaina. Se oikoi komission esityksen pahimmat epäkohdat.
”Komission alkuperäinen esitys oli aivan mahdoton. Nyt museoautot sekä kulttuurihistorialliset ja urheiluautot saatiin pelastettua”, toteaa europarlamentaarikko Katri Kulmuni (kesk.).
Virallisen kierrätyksen ulkopuolelle katoaa EU:ssa vuosittain jopa neljä miljoonaa autoa. Kuva: Markku VuorikariUusikaan esitys ei ole ongelmaton. Täsmennystä vaatii esimerkiksi se, miten käy parempia päiviä ja mahdollista korjausta odottaville latoautoille. Kulmunin näkemyksen mukaan hyvin säilytetyt latoautotkin mahtuvat kulttuurihistoriallisten eli säilytettävien luokkaan.
”Ainakaan niitä ei kukaan tule ladoista tarkistamaan ja hakemaan”, hän toteaa.
Myös varaosakauppaan ja autojen purkuun liittyvät kysymykset jäivät ainakin osin auki.
”Esitys ei ole täydellinen, joten sen mahdollisiin ongelmiin on voitava puuttua. Esityksen toimeenpanoon tarvitaan maalaisjärkeä ja joustavuutta”, vaatii Kulmuni.
Hän kantaa erityistä huolta, miten uusi sääntely vaikuttaa pieniin toimijoihin, kuten moottoripyörien ja mopojen purkajiin.
”Sääntely voi olla heille liian raskasta. Etenkin kun me Suomessa otamme EU:sta tulevat ohjeet joskus liian kirjaimellisesti”, pohtii Kulmuni.
Seuraavaksi EU:n parlamentin kanta etenee EU:n komission ja neuvoston kanssa käytäviin neuvotteluihin. Lopulliseen muotoon romudirektiivi yritetään sorvata vuoden loppuun mennessä.
Kaikkineen Kulmuni pitää hienona, ettei EU:n parlamentti toiminut tässä asiassa pelkkänä komission kumileimasimena.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







