Vuoden kuljetusyrityskasvoi metsäenergialla
JH-Kuljetuksen kalustokanta on nuorta. Janne Haavisto esittelee uutta hakkuria. Juha Harju Kuva: Viestilehtien arkistoYrityksen viime vuosikymmeneen on mahtunut räjähtävää kasvua ja haastavan kuljetuskentän vaikeuksia.
JH-Kuljetuksen juuret ovat sotien jälkeisissä vuosissa, ja se siirtyi nykyisille omistajilleen 1989. Toiminta oli pitkään melko maltillista, kunnes vuosituhannen vaihteen jälkeen kasvu-ura löytyi.
Koko olemassa olonsa ajan yritys on keskittynyt puutavaran ajamiseen, muodossa tai toisessa.
Yrityksellä on liikenteessä 30 autoa ja se työllistää 60 henkilöä, välillisesti jopa sata. Nykyään merkittävä osa toimintaa on metsäenergia, joka muodostaa noin puolet yrityksen liikevaihdosta.
”Energiapuoli kasvaa tänä vuonna vielä neljänneksen, joten ensi vuonna osuus kasvaa entisestään”, kertoo Janne Haavisto.
Tilavuudella mitattuna yritys toimittaa vuodessa miljoona irtokuutiometriä haketta.
Janne Haavisto vastaa yrityksen energiapuuasioista ja hänen veljensä Timo raakapuusta. Haastatteluhetkellä isä Jukka, yhtiön toimitusjohtaja, on töissä Kaskisten satamassa.
JH-Kuljetuksessa ajatellaan liiketoimintaa kokonaisvaltaisesti. Pelkkä tavaran kuljettaminen ei välttämättä lyö leiville, vaan yrityksen pitää tuottaa kuljetukselle lisäarvoa.
”Tulevaisuutta on pakko miettiä, erikoistua ja toisaalta tuottaa erilaisia palveluita”, Haavisto pohtii menestyksen avaimia.
”Meillä on paljon kallista rautaa metsässä, pakko sillä on saada tulosta aikaiseksi.”
Haavisto on tyytyväinen hakkeen menekkiin. Hänen mukaansa sen ympärivuotinen käyttö turvaa yrityksen toimintaedellytykset.
Metsä Group on JH-Kuljetuksen ylivoimaisesti suurin asiakas. Yhteistyö on ollut ilmeisen antoisaa molemmille osapuolille.
”Erittäin tyytyväisiä on oltu.”
Yrityksen organisaatiorakenne on kevyt. Työnjohtajien määrä on minimoitu ja kuskit ottavat vastuuta töistään.
Henkilökunta on keski-iältään nuorta, noin kolmekymppistä. Haaviston mukaan kuskin nuori ikä näkyy hyvänä jaksamisessa työelämässä.
JH-Kuljetuksessa työskentelee tällä hetkellä yksi naiskuski. Miesten maailmassa ennakkoasenteet karisevat nopeaan tahtiin.
”Kyllä naiset ovat hyviä kuskeja, jotenkin huolellisempia. Ja jos rekka ajautuu ojaan, otetaan vastuu itse, eikä valiteta huonoja renkaita tai sortuvaa tienpenkkaa”, antaa Haavisto kiitosta.
Huoli kuljettajien jaksamisesta jakautuu täällä yritysjohdolle asti.
Janne Haavisto kertoo tapauksesta, jossa kypärän käytön unohtaminen on johtanut viikon mittaiseen työskentelykieltoon lämpölaitoksen porttien sisällä.
”Eihän siinä mitään järkeä ole, että rangaistus on ammatinharjoittamisen estäminen. Normaalit työelämän säännöt eivät aina tunnu koskevan kuljetusalan työntekijöitä.”
Perheyritystä johtaessa voi olla hankala rentoutua. Haastattelun aikana Haaviston puhelin soi vähän väliä. Jotkut soittajat pääsevät kertomaan asiansa pikaisesti, useammat puhelut päättyvät punaiseen luuriin jo ennen alkamistaan.
”Kaluston rikkoontumisia ja muita yllätyksiä on ihan kiitettävästi”, Haavisto naurahtaa.
Puhelimessa lienee siis öisinkin äänet päällä?
”Joo, niinhän se menee.”
ANTTI HIRSAHO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
