
USU: Poliisi on joutunut pitämään peltipoliiseja pois päältä kesän ja syksyn aikana − syynä järjestelmävika
Kameroita pyritään pitämään päällä alueilla, joilla sattuu paljon onnettomuuksia.
Poliisin automaattivalvonnassa syntyvien sakkoasioiden käsittelyyn käytettävä järjestelmä hidastui päivityksen takia loppukesästä. Kuva: Sanne KatainenPoliisi on joutunut pitämään loppukesän ja syksyn aikana osaa nopeusvalvontakameroistaan eli niin sanotuista peltipoliiseista pois päältä järjestelmävian takia. Asiasta kertoo Uutissuomalainen.
Uutissuomalainen kertoo, että poliisin automaattivalvonnassa syntyvien sakkoasioiden käsittelyyn käytettävä järjestelmä hidastui päivityksen takia loppukesästä.
Poliisihallituksen poliisitarkastaja Heikki Ihalainen kertoo Uutissuomalaiselle, että järjestelmäongelmien aikana poliisi pyrkii pitämään kamerat päällä sellaisilla alueilla, joilla sattuu paljon onnettomuuksia.
Myös aiemmin poliisin kameravalvontaan liittyvissä järjestelmissä on ollut ongelmia. Viimeksi tammi-helmikuussa tekninen vika aiheutti käyttökatkon liikennevirhemaksujen käsittelyjärjestelmässä.
Suomi vaihtaa pikkuhiljaa kaikki nopeusvalvontatolppansa uudempiin. Maassa on vähän alle 1 100 peltipoliisia, joista vanhoja harmaita kuutioita on noin 900. Niitä varten on noin 160 kameraa. Uudenmallisia tolppia on yli 200 ja niistä noin 120:ssa on kamera. Vanhat kamerat mittaavat ajoneuvon nopeutta asvaltin alle upotetun induktiosilmukan avulla. Uudet seuraavat ajoneuvon aikaa, nopeutta, etäisyyttä, suuntaa ja ajokaistaa koko sen ajan, kun ajoneuvo on tutkan näkökentässä. Vanhoja kameroita vaihdetaan uusiin Uutissuomalaisen haastatteleman Ihalaisen mukaan 60–80 vuosittain.
Uutissuomalainen: Poliisi joutui pitämään peltipoliiseja pois päältä järjestelmähäiriön vuoksi
Järjestelmäongelmien aikana poliisi pyrkii pitämään kamerat päällä sellaisilla alueilla, joilla sattuu paljon onnettomuuksia. Kuva: Sanne KatainenArtikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





