Järkälemäinen Ford Explorer haastaa katumaastureiden kuninkuusluokan
Äärimmäisen tilavaa ja tehokasta autoa myydään Yhdysvalloissa poliisiautoksi.Ford Explorerin uusi ladattava hybridi on melkoinen möhkäle katumaastureiden kuninkuusluokkaan. Se haastaa luokan ykköspaikkaa pitävät suuret BMW:t ja Volvot.
Explorer ilmestyy varmaan pian amerikkalaisten elokuvien vakiokuvastoon. Yhdysvalloissa Explorer nimittäin valtaa myös poliisiautomarkkinoita.
Suomessa lähes 2 500 kiloa painavan seitsemän hengen katumaasturin on raivattava oma kolonsa muilta merkeiltä. Tähtäimessä on noin kymmenen prosentin siivu markkinasta, mikä vaatii muutaman sadan auton myyntiä.
Explorer on kerrassaan jättimäinen ilmestys. Silti se vastaa kaasupolkimen painallukseen vähän turhankin herkästi.
Kun kaasua hipaisee, auto suorastaan singahtaa liikkeelle. Nollasta sataan auto kiihtyy 6 sekunnissa.
Tehoa myllyistä irtoaa 457 hevosvoimaa ja vääntöä löytyy yli 825 newtonmetriä. Siinäpä pideltävää kenelle vaan.
Perusajotiloja kuskilla on käytössä seitsemän. Ne vaikuttavat ohjaukseen, ajonvakautukseen ja luistonestoon sekä kaasun vastaavuuteen ja automaattivaihteiston reagointiin.
Noiden lisäksi käytettävissä ovat perävaunun vedon ja liukkaan kelin ajotila, syvän lumen tai hiekan asetus sekä myös maastoajoon ja mutaan tarkoitettu asetus.
Amerikkalaisjätti ei olisi mitään ilman vetokykyä. Sitä Explorerissa riittää 2 500 kiloon. Sillä liikahtaa vaikka hevosvaunu.
Koska kyseessä on ladattava hybridi, auton virallinen kulutus jää 3,1 litraan 100 kilometrillä. Pelkällä sähköllä voi ajaa 42 kilometriä.
Normaalista 230 voltin virtalähteestä akun lataaminen täyteen kestää noin kuusi tuntia. Latausasemalla akku latautuu alle 4 tuntia 20 minuuttia.
Auton lähtöhinta ST-Line -varustetasolla on noin 83 000 euroa. Fordin mukaan Explorerin hinta on hyvin kilpailukykyinen esimerkiksi Volvon katumaastureita vastaan.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

