Somekanavilla leviävät varoitukset haittaavat raskaan liikenteen ylikuormien valvontaa
Rekkamiesten keskustelupalstat paljastavat, missä raskaan liikenteen valvontaryhmät liikkuvat.
"Raskaan liikenteen ylikuormavalvonta kärsii myös poliisin vähenevästä erityisosaamisesta. Jos valvontaa tehdään ammattitaidolla, silloin tulee myös suoritteita", ylikonstaapeli Markku Nygård kertoo. Kuva: Kari LindholmPoliisin tunnuksilla varustettu Mercedes-Benz Sprinter kurvaa kadulle Oulun poliisilaitoksen autotallista, ja perässä seuraa siviilimallinen Volkswagen Transporter.
Puolen vuorokauden mittaisen työrupeaman aloittaa raskaan liikenteen valvontaan erikoistunut ryhmä. Oulun lisäksi vastaavia ryhmiä toimii neljällä paikkakunnalla.
Kun saattue pääsee kaupungista Kuusamontielle, Transporteria ohjastava ylikonstaapeli Markku Nygård siirtyy letkan kärkeen ja pistää Sammon laulamaan eli käynnistää Stalker Dual DSR-tutkan.
Auton revika eli rekisterikilpien lukulaite lukee kilpiä automaattisesti. Mikäli vastaan tulee kaahari tai katsastamaton, sellaisen kuljettaja joutuu Sprintterissä istuvien vanhempien konstaapeleiden Tommi Lahtelan ja Sami Perätalon pysäyttämäksi.
”Ylinopeuksiin puututaan, mutta korkealla kynnyksellä. Muuten emme pystyisi keskittymään päätyöhömme”, Markku Nygård selittää.
Partion matka jatkuu kohti Pudasjärveä ja sieltä edelleen Ranualle. Seudulla on käynnissä talvisavotoita ja puutavaraliikennettä.
Tutkan näyttöpaneelia silmäilevä Nygård kertoo, että sosiaalinen media ankeuttaa raskaan liikenteen valvontaa. Ylikuormamaksut kolminkertaistuivat kertarysäyksellä vuonna 2016, ja varsinkin niistä kiinni jäämistä yritetään välttää kaikin keinoin.
Suurimmat ylikuormamaksut liikkuvat kymmenissä tuhansissa euroissa.
”Kuljettajat tietävät, mihin päin olemme matkalla. Heillä on Whatsapp- ja Facebook- ryhmät. Kun tieto meistä syötetään niihin, se menee kaikille ryhmissä oleville samalla kertaa.”
Konstaapelit muistelevat työuriensa alkuvuosia Liikkuvassa poliisissa, jolloin somea ei ollut. Tuolloin raskaan liikenteen valvojat kärähtivät LA- ja NMT-puhelinten viestiliikenteen takia, eikä niiden avulla pystytty varoittelemaan poliisin liikkeistä vielä kovinkaan tehokkaasti.
”Pari viikkoa sitten pysäytimme rekan nelostielle Ouluntulliin. Kuljettaja selaili kännykkäänsä ja ensimmäinen kommentti oli, että tehän olette jo päässeet meidän Whatsapp-ryhmään kuvien kera”, Tommi Lahtela päivittelee.
Sami Perätalo myöntää, että tunnuksellisella poliisiautolla on vaikea päästä käsiksi niihin raskaan liikenteen valvontakohteisiin, joita liikenteestä pitäisi löytää.
”Todellisuus on aivan toista kuin mitä poliisi näkee tien päällä. Kalareissuilla olen huomannut, että esimerkiksi Kainuun suunnalla puuta otetaan kuormaan niin paljon kuin suinkin mahtuu, mikä helposti tarkoittaa jopa kymmenen tonnin ylikuormia.”
Varsinkin kuormitusvalvonnan onnistumisen edellytyksenä on siviiliauton käyttäminen.
Valvontaonnea paransi tunnukseton vuokra-auto, jonka tavaratilaan vaakakalusto kiinnitettiin liinoilla, mutta sekään ei tehnyt autuaaksi.
”Parin valvontatapahtuman jälkeen tieto oli jaettu someen rekisteritunnuksia myöten. Kuljetusyrittäjät tuohtuivat perin pohjin siitä, etteivät he tienneet valvojien liikkeistä.”
Myös siviiliautojen teippaamista yrityslogoin kokeiltiin, mutta se tyrmättiin epäeettisenä.
”Tunnuksellisella kalustolla saamme kiinni tavallisia kansalaisia, jotka yrittävät toimia kuta kuinkin sääntöjen puitteissa, mutta pahimmat sääntöjen kiertäjät pääsevät pälkähästä”, Nygård harmittelee.
Seitsemänakselisen ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa on 60 tonnia, kahdeksanakselisen 68 tonnia ja yhdeksänakselisen 76 tonnia.
Eniten ylikuormia löytyy maa-ainesten kuljetuksista, joissa ajokalustokin on usein huonokuntoista. ”Kilpailu urakoista on kovaa, ja kalustoon käytetyt rahat ovat pois yritysten katteesta”, Perätalo vertaa.
Viime vuonna Oulun valvontaryhmän haaviin jäi 150 ylikuormaa, kun Liikkuvan poliisin aikoina tapauksia todettiin tuplaten. Huono tulos johtuu somen lisäksi siitä, että liikenteen valvontaa vähennettiin sen jälkeen, kun Liikkuvat lakkautettiin vuoden 2013 lopussa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
