Helle on pakkastakin pahempi auton akulle ‒ moni tyhjentää akun myös ajattelemattomuuttaan
Pakkaskelien vaivaksi mielletyt akkuongelmat vaivaavat kesähelteilläkin.Helteestä selviäminen on auton akulle melkoinen ponnistus, muistuttaa Autoliitto tiedotteessaan.
Autoliiton tiepalvelu tekee vuosittain kymmeniä tuhansia avustuksia, joista osa liittyy autojen akkuihin. Talvikeleillä, etenkin kireillä pakkasilla, akkujen varaus laskee eikä virtaa riitä enää auton käynnistymiseen. Akkuongelmat ovat kuitenkin yleisiä myös kesähelteillä.
”Helle on akulle oikeastaan pakkasta pahempi. Pakkasen hyydyttämä akku saadaan vielä toimintakuntoon lataamalla tai antamalla apuvirtaa, mutta helle voi tuhota akun lopullisesti”, kertoo Autoliiton operatiivinen päällikkö Lauri Oksanen.
Moni tyhjentää kesällä akun myös ajattelemattomuuttaan, Autoliitto huomauttaa. Esimerkiksi matkajääkaapin käyttäminen tai kännykän lataaminen varsinkin, kun auto ei ole käynnissä, voi aiheuttaa ikävän yllätyksen, kun matkaa pitäisi jatkaa.
Helle voi tuhota akun lopullisesti.
Toinen huolimattomuudesta johtuva avustustarve on se, että kuljettaja lukitsee itsensä auton ulkopuolelle.
Oksasen mukaan yleinen tilanne on se, että avataan sähköinen takaluukku avaamatta auton lukitusta. Autonavaimet lasketaan sitten hetkeksi pois käsistä auton tavaratilaan ja unohdetaan asia. Sitten painetaan tavaratilan luukku kiinni ja ollaankin lukitun auton ulkopuolella.
Rengasrikko on puolestaan varsin yleinen itse matkan katkeamisen syy. Oksasen mukaan rengasrikkoja on tullut aina, mutta nyt niiden määrä on huolestuttavasti kasvussa.
”Tiestö on monin paikoin surkeassa kunnossa ja teräväreunaiset kuopat tuhoavat helposti renkaan ja jopa vanteen”, Oksanen toteaa.
Avustustarvetta lisää hänen mukaansa sekin, että nykyään vararengas alkaa olla autoissa harvinaisuus eikä paikkausaineita osata käyttää tai ne eivät toimi.
”Renkaanvaihto tienpientareella on myös hengenvaarallista touhua, joten oman turvallisuudenkin kannalta kannattaa tilata ammattilaiset paikalle.”
Yksi yleistyvä avustusten syy liittyy erityisesti sähköautoihin, vaikka teknisesti ne ovatkin varsin toimintavarmoja. Nimittäin ajosähkön loppuminen yllättää yhä useammin kokemattoman sähköautoilijan.
Ensimmäiset sähköautoilijat olivat Oksasen mukaan nimenomaan sähköautoilusta kiinnostuneita ja asiaan perehtyneitä, mutta nyt yhä useampi tavallinen autoilija on siirtynyt sähkön käyttäjäksi.
”He eivät välttämättä osaa samalla tavalla varautua toimintamatkan vaihteluihin eri olosuhteissa tai siihen, että matkan varrella oleva latauspiste onkin epäkunnossa”, Oksanen toteaa.
Lue myös:
Polttoaineen hinta vähentää lomamatkoja – ovelta ovelle palveluille kysyntää
Tuulilasien kunto on heikentynyt – tämä on helpoin keino ennaltaehkäistä vaurioiden syntymistä
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





