Asfalttikuopat kuntoon vaihtolava-autoon kiinnitettävällä paikkauskoneella – nopeaa ja tehokasta paikkausta
Oxsa Oy on kehittänyt asfaltinpaikkauslaitteen, jolla asfalttiin tulleiden kuoppien paikkaukset saadaan tehtyä nopeammin, laadukkaammin ja turvallisemmin. Alustaksi soveltuu vaihtolava-autoa, jossa on aurapuskuri laitteiden kiinnittämistä varten.
Asfaltinpaikkausjärjestelmää on testattu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön hoidosta ja rakentamisesta vastaavan liikelaitoksen, Staran, töissä. Kuva: Timo RintakoskiTien pintaan ilmestyneet reiät, halkeamat, murtumat, urat ja kuopat ovat tuttu näky tiellä liikkujille kautta Suomen. Perinteisesti asfaltin halkeamat ja reiät on korjattu irtobitumilla kuorma-auton ja parin lapiomiehen voimin. Nyt Oxsa Oy on kehittänyt paikkaustöihin uuden työmenetelmän ja laitteiston.
”Idea järjestelmän kehittämisestä lähti erään kaivinkoneurakoitsijan ajatuksesta. Tätä lähdettiin sitten yhteistyössä parin urakoitsijan ja suunnittelijoidemme kanssa toteuttamaan”, kertoo Kari Hartikainen Oxsa Oy:stä.
Road Arm 4000 -asfaltinpaikkausjärjestelmä soveltuu asennettavaksi vaihtolava-autoihin, joissa on kiinteä aurapuskuri. Ulottuvuutta laitteessa on noin viisi metriä ja kuljetuspituus on 3,86 metriä. Järjestelmän rungon päälle asennetaan eteenpäin kippaava 6,5 kuution lava. Auton kyljessä on ruuvi, joka kuljettaa kylmäpaikkausmassan keulan aurapuskuriin kiinnitetyn Oxsa Arm -käsivarren annostelijan lokeroon.
Käsivarren päähän kiinnitetään tarpeen mukaan joko harja tai täry. Harjalaitteella puhdistetaan paikattava reikä irtomateriaalista ja vedestä. Paikkaus viimeistellään käsivarressa olevalla tärylätkällä, jolloin paikasta saadaan tiivis ja kestävämpi kuin käsipelillä paikatessa.
Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön hoidosta ja rakentamisesta sekä logistiikasta vastaava Stara on testannut asfaltinpaikkausjärjestelmää. Viime kesänä laitteisto oli Staran aliurakoitsijan Kylmäoja Oy:n Mercedes-Benz Actros 2540 päälle asennettuna.
”Se on sanottava, että tämmöiselle laitteelle pitää olla riittävästi lääniä ja volyymia. Yksittäisiä kuoppia tällä ei kannata lähteä paikkailemaan”, Kylmäoja Oy:n toimitusjohtaja Juha-Matti Kylmäoja toteaa.
Lue Koneviestin nettisivuilta, tarkemmin koneen rakenteesta ja millaisia kokemuksia Kylmäoja Oy sai laitteesta kokeilun aikana!
Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




