Koneviesti: Traktoriksi rekisteröiminen on nostanut mönkijöiden suosiota — saatavuusongelmat rajoittavat myynnin kasvua
Mönkijöiden myynti oli melko marginaalista ennen traktoriksi rekisteröimisen mahdollisuutta. Vuonna 2016 tuli voimaan mönkijöiden tyyppihyväksynnät T1-, T2- ja T3-traktoreiksi koko EU alueella ilman että asiaan voitiin puuttua kansallisilla määräyksillä. Suuret valmistajat kiinnostuivat, koska siitä tuli merkittävä linjaus koko mönkijämyynnin kannalta.
Vuoden 2021 Traficomin rekisteröintitilaston mukaan perusmönkijöitä (ATV) tai rinnakkainistuttavia (UTV) lavallisia mönkijöitä rekisteröitiin yhteensä 9778 kpl. Rinnakkainistuttavia (T1) rekisteröitiin 1192 kpl ja perusmönkijöitä (T3) 8062 kpl.T2-tyypin (yli 600 kg, pienin raideväli alle 115 cm) mönkijöitä rekisteröitiin 524 kpl, osa näistä on pieniä traktoreita. Vuoteen 2020 verrattuna kasvua oli reilu tuhat kappaletta.
T1b-tyypin rinnakkainistuttavat traktorimönkijät ovat syrjäyttäneet mopoautot nuorison ajopelinä. Kasvua rajoitti saatavuusongelmat. Markkinakatsauksessa selvitettiin, ovatko yleistyneet pientraktorit, kuten Solis, Linhai, Branson ja Kubota syöneet markkinaa mönkijöiltä.
Rinnakkain istuttavat kasvattavat markkinaosuuttaan
Polaris on myynyt markkinaykkösenä viime vuonna yhteensä yli 3000 kappaletta T1b- ja T3b-traktoreita. Toimitusjohtaja Jyrki Tikkasen mukaan vire näyttää jatkuvan, mutta saatavuusongelma rajoittaa edelleen myynnin kasvua. Polariksella myydyin on Sportsman 570 eri versioina, mutta isommassa eli tonniluokassa kilpailijat ovat tasoissa.
Polaris on kasvanut eniten rinnakkainistuttavissa malleissa, yhteensä 58 %. Tikkasen mukaan mönkijöiden hyötykäyttö on ollut Polariksella aina vahvaa. Lisävarusteita, kuten perävaunuja ja puskulevyjä, menee suureen osaan myydyistä ajokeista. Käytännössä kaikki Polariksen myymät mönkijät on rekisteröity T3b- tai T1b-traktoreiksi. Ilman rekisteröintiä ja toisaalta 80 km/h:n nopeusluokkaan sijoittuvia traktoreita myydään vain yksittäiskappaleita.
Kakkostilasta kamppailevat tasaväkisesti Can Am ja CF-Moto. BRP:n aluepäällikkö Petri Käpylä valitteli myös saatavuusongelmia. Can Amin myynti jakaantuu selkeästi perusmönkijöiden hyväksi 75:25 % suhteessa. Rinnakkainistuttavat ovat kasvaneet eniten perusmönkijöiden kustannuksella. Käpylän arvio puhtaasti työkäyttöön menevistä on noin 10 % luokkaa, ja rinnakkainistuttavista jopa 25 %. Niitä menee paljon matkailuun, kaivoksille ja myös maatalouteen. Lähes kaikki Can Amit myydään traktoreiksi rekisteröityinä. Rinnakkainistuttavia menee ohjaamollisina myös runsaasti nuorisolle.
CF-Moto on vuonna 2021kolmantena rekisteröinneissä. Kaikki CF-Motot myydään traktoreiksi rekisteröitynä. Myydyin malli on 450, ja yli 600-kuutioisissa CF-Moto on ykkösenä. Rinnakkainistuttavien osuus kokonaismyynnistä on 10 %. Puhtaasti työkäyttöön CF-motoja menee CF-Moto Finlandin toimitusjohtaja Janne Pesosen arvion mukaan noin 20 %. Loput menevät yleiskäyttöön ja vapaa-ajan harrastuksiin sekä nuorisolle liikkumavälineeksi. Pesonen ei näe pientraktoreita varsinaisina kilpailijoina, käyttö on niin erilaista.
Motor Power ei ole kärkisijoilla missään kategoriassa, mutta sillä on maahantuonnissa neljä mönkijämerkkiä: Linhai, Keeway, Goes ja Odes. Kappalemääräistä myyntiä on yli 900 yksikköä, kaikki perusmönkijöitä. Powerilla on rinnakkainistuttavana vain Linhain dieselmalli. Linhain rinnakkainistuttava 500-uutuussportti on vasta tullut maahan. Toimitusjohtaja Juha Mehtälän arvion mukaan heidän merkeistään puhtaasti työkäyttöön menee noin 10 % ja loput yleiskäyttöön.
Motor Power myy muista maahantuojista poiketen myös Bransson- ja Arbos-pientraktoreita. Mehtälän mukaan pientraktoreiden myyntimäärät ovat vähäisiä mönkijöihin verrattuna. Lisäksi käyttökohteet ja -tarkoitus ovat erityyppisiä. Traktoreilla on puolensa, kun nostetaan jotain ja tarvitaan kantavuutta, mutta mönkijöillä ajo-ominaisuudet ovat hyvät jäykkäakselisiin traktoreihin verrattuna, Mehtälä luonnehtii.
Trapper edustaa selvästi hintatasoltaan edullisemman luokan ajopelejä. Toimitusjohtaja Mika Henttonen kertoo, että 500-malli on perusmönkijöiden osalta myydyin ja rinnakkainistuttavissa 550-malli ohjaamollisena. Henttonen ei osaa tarkasti arvioida työkäyttöön menevien määrää, mutta arvioi sen olevan 10 %:n luokkaa. Erityisesti rinnakkainistuttavissa ohjaamolliset mallit kiinnostavat nuorisoa edullisen hintansa ansiosta. Ohjaamollisen Trapperin voi saada samalla hinnalla kuin kilpailevan merkin pelkällä turvakehikolla varustettuna.
Katso Koneviestin nettisivuilta löytyvästä taulukosta eri mönkijämerkkin myyntimäärät ovat muuttuneet vuoden aikana:
Mönkijöiden markkina muuttui – traktoriksi rekisteröiminen nosti mönkijöiden suosiota
Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat mönkijäaiheiset artikkelit:
Osaston luetuimmat
- Koneviesti | Mitä Olkiluodon ydinvoimalan sisällä tapahtuu? Voimalassa on yhteensä 700 pumppua ja venttiileitä 27 000 kappaletta
- Mitsubishi herättää suosikkinsa henkiin: Outlander Phev palaa markkinoille
- Yle uutiset | Brittiläinen yhtiö aikoo rakentaa Mussalon satamaan sähkörekkojen latauspisteen
- Kari Vauhkosen Peugeotin Ad Blue -säiliö on haljennut jo neljä kertaa
- Sähköbensiini on tulossa Suomeen – voi tankata perinteiseen bensa-autoon ilman muutoksia
- Sähköautojen hintakisa kovenee − Mitsubishi alensi lataushybridien pyyntejä tuntuvasti
- Traktori auraa tiet yhä useammin – yrittäjä: ”Traktoriaurauksesta maksetaan vähemmän kuin kuorma-autolla tehdystä”