
Peugeotin tilaihmeen sähköversio lupailee huikeaa toimintamatkaa
Peugeot 5008 on hallinnut 7 hengen katumaasturiluokkaa Euroopassa.
Pienemmällä ajoakulla Peugeot E-5008:n toimintamatka yltää noin 500 kilometriin. Kuva: Jarmo PalokallioPeugeot uudistaa 5008:n, joka on 7 hengen katumaastureiden myydyin malli Euroopassa. Auton uusien täyssähköisten versioiden kantama on pisimmillään noin 660 kilometriä.
Peugeotin tavoitteena on pysyä 7-paikkaisten katumaastureiden markkinajohtajana jatkossakin. Euroopassa 5008:n kovimmat kilpailijat ovat Škoda Kodiaq ja Volvo XC90, joita kumpaakin on myyty noin puolet 5008:n myyntimäärästä.
Tänä vuonna kyseisen luokan kärkisijoista käydään aiempaa kovempaa kisaa, mistä vastaa viime vuoden lopulla esitelty Kia EV9.
Ensivaikutelma 5008:sta on väistämättä auton koko, mitä ranskalainen muotoilu pyrkii sulavoittamaan. Lopputulos on sikäli onnistunut, että auton kokoon suhteutettu ilmanvastuskerroin jää matalaksi. Se kasvattaa auton kantamaa.
Pitkästä akselivälistä ja tilavuudesta huolimatta auton pituus on puristettu 4,79 metriin. Siitä on etua kaupungeissa. Kilpailijoista esimerkiksi Kia EV9 ja Volvo EX90 ovat yli 5 metriä pitkiä.
Kolmannelle penkkiriville kömpimistä helpottaa kätevästi taittuvat ja pituussuunnassa siirtyvät keskipenkit.
Ulkonäössä huomion vie auton näyttävä keula, jonka keskellä on Peugeotin suurikokoinen logo. Sivuikkunoiden alta puuttuvat listat ja niiden tiivisteet on oven sisällä, mikä on nykyään trendikästä.
Peugeotin kojelautaa hallitsee leveä kosketusnäyttö. Ratti on pieni ja muotoiltu siten että näytön näkee sen yli. Kuva: Jarmo PalokallioAuton hallintalaitteet ovat nopeasti omaksuttavissa. Tietojärjestelmät ovat helppokäyttöiset ja vaikuttivat toimivilta.
Ajossa auto on vakaa ja hiljainen etenijä maanteillä. Täyssähköisen GT-version kulutus pysyi eteläruotsalaisissa olosuhteissa kahden hengen kuormalla 14−16 kilowattitunnissa 100 kilometrille, mikä on hyvä tulos auton kokoon suhteutettuna.
Pienemmällä 73 kilowattitunnin akulla auton kantama on noin 500 kilometriä. Myös nelivetoisen version kantama on samoissa lukemissa.
Suuremmalla 96 kilowattitunnin akulla 5008:n pitäisi päästä jopa 660 kilometriä, millä kilpailijat jäävät taakse.
Eurooppalaisella 130 kilometrin moottoritienopeudellakin 5008:n kantama suuremmalla akulla on 392 kilometriä.
Auton varustelu lähtee Alluresta. GT tuo mukaan muun muassa mukautuvan vakionopeudensäätimen, aktiivisen kaukovaloavustimen, sähköisen takaluukun ja lämmitettävän ohjauspyörän.
GT:n lisävarusteista harkinnan arvoinen on ilmastoitu etuistuin hierontatoiminnolla.
Auton ostajakunnan enemmistö on perheitä, joilla on suuret kuljetustarpeet.
5008:n tavaratila on pienimmillään 348 litraa, mutta viimeisen penkkirivin kaato kasvattaa tilan hulppeasti 916 litraan. Auton vetokyky lähtee 1000 kilosta.
Hybridiversiossa moottorina on 1,2 litran bensakone. Sen kulutus on noin 5,5 litraa 100 kilometrillä. Lataushybridin nokalla on 1,6 litran bensakone.
Launch Edition hybridin lähtöhinta on 41 950 euroa. Ladattavan hybridin ja sähköisen E-5008:n alkaen hinta on 51 390 euroa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





