Yli 50 miljoonan euron floppi: Saksassa rakennettiin moottoritielle uusi ominaisuus, jota käytti vain 10 ajoneuvoa kolmessa vuodessa
Moottoritien päälle asetettujen sähköjohtojen oli tarkoitus vähentää raskaan liikenteen päästöjä.Saksassa lanseerattu sähköinen moottoritie on jäämässä kalliiksi kokeiluksi. Projektin hautaamisesta kertoi Tekniikka ja talous.
Kokeilussa raskaan liikenteen kuorma-autoja ladattiin moottoritien yläpuolella riippuvista virtajohdoista. Sillä pyrittiin vähentämään kuljetusten hiilidioksidipäästöjä.
Saksassa hanketta kokeiltiin Frankfurtin ja Darmstadtin välisellä 17 kilometrin pituisella moottoritiellä. Tien sähköistäminen aloitettiin vuonna 2019.
Hankkeessa mukana ollut Siemens kertoo, että vastaavia kokeiluja on Ruotsissa ja Yhdysvalloissa. Kuorma-autovalmistajista mukana oli Scania.
Hybridirekkojen lataaminen ajon aikana onnistui hyvin, mutta sen hyödyt jäivät vähäisiksi. Suurin osa koerekkojen ajosuoritteesta hoitui polttomoottoreilla. Niitä tarvittiin jo muutaman kilometrin päässä johtotien jälkeen.
Kokeilun hyödyt jäivät kaikkineen hyvin vaatimattomiksi. Siihen osallistui kolmessa vuodessa 10 rekkaa, kun kyseisellä tiellä liikkuu päivittäin 15 000 rekkaa.
Paikallisen Hessenschau-julkaisun mukaan testipätkän rakentaminen maksoi 25 miljoonaa euroa ja tien huoltoihin kului toinen mokoma. Myös purku tulee maksamaan miljoonia, joten kokeilun lasku nousee yli 50 miljoonaan euroon.
Nykyään tavarakuljetukset sähköistyvät toista kautta. Akkutekniikan kehittyminen mahdollistaa sähköautoissa kantaman, jolla hyötyajotkin hoituvat aiempaa paremmin.
Tekniikka ja talous: Sähkörekkojen 17 kilometrin latausvirityksestä moottoritiellä tuli kallis susi Saksassa – sähköt johdoista katkaistu, projektin loppulasku yli 50 miljoonaa
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






