Autojen automaattijarrutus vaikeuksissa pimeässä ‒ suuret autot pieniä turvallisempia
Haastavissa olosuhteissa autojen turvajärjestelmien toimivuudessa on suuria eroja.Uusissa autoissa käytössä oleva automaattijarrutus on lisännyt liikenteen turvavallisuutta. Järjestelmien toimivuus saattaa kuitenkin horjua pimeällä.
Yhdysvaltalainen turvallisuusinstituutti IIHS suoritti hiljattain törmäystestejä, joissa arvioitiin ajoneuvojen turvallisuutta hämärässä. Monien autojen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ei havainnut jalankulkijoita pimeässä, vaikka he käyttivät heijastimia.
Havainto on huolestuttava, koska autojen kuljettajat ovat oppineet luottamaan turvallisuutta lisääviin järjestelmiin. Niiden pitäisi siten toimia tehokkaasti kaikissa tilanteissa.
Järjestelmien toimivuudessa oli testien mukaan suurta vaihtelua. Parhaiten pärjänneissä autoissa järjestelmät havaitsivat jalankulkijat ja jarruttivat johdonmukaisesti myös haastavissa olosuhteissa.
Pienistä ja keskisuurista autoista turvallisuuden puolesta kiitosta saivat muun muassa Honda Civic, Toyota Corolla, Mazda 3 ja CX30 ja Mini Countryman.
Suuremmista hyvin pärjäsivät Honda CR-V ja Accord, Hyundai Ioniq, Toyota Camry, Mecedes-Benz C ja E, BMW 5 , X1 ja X2 ja Kia Sportage.
Turvallisuutta lisää, jos turvajärjestelmät ovat autossa vakiovarusteena. Näin on esimerkiksi Subarussa, jonka malleista testissä menestyivät sekä Outback että Forester.
”Subaru varustaa kaikki mallit kattavilla turvallisuusjärjestelmillä vakiovarusteena. Subarun turvallisuustyötä ohjaa ajatus, että turvallisuus koskee paitsi auton matkustajia myös kaikkia auton ulkopuolella”, toteaa myyntijohtaja Jani Kaivos tiedotteessa.
Kaikkineen testin suorittajat muistuttivat, että suuret ja painavat autot ovat lähtökohtaisesti turvallisempia kuin pienet ja kevyet. Siitä johtuen turvallisena palkittu pieni auto saattaa tositilanteessa tarjota heikomman suojan kuin palkitsematta jäänyt suurempi auto.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








