
Vetokoukkujen jälkiasentaminen voi olla hankalampaa kuin luulit – tällaisiin haasteisiin asentamisessa törmää
Uudet autot ovat muuttuneet sähköjärjestelmien lisäksi rakenteellisesti niin, että vetokoukkujen jälkiasentaminen on hankaloitunut.
Uusien autojen rakenteet ovat muuttuneet niin, että vetokoukun jälkiasentaminen on vaikeutunut. Kuva: Carolina HusuVetokoukun jälkiasentaminen käytettyyn nykyautoon voi olla hankalampaa tai kalliimpaa kuin vanhemmissa automalleissa.
Jälkiasentamisen haasteina ovat muun muassa auton takaosan akustot ja tietojärjestelmien sopeuttaminen. Lisäksi tarvikevetokoukun kanssa saattaa tulla lisähaasteita, jollei uusi auto ei tunnista sitä.
”Kiinnityspisteet ovat vaikeammin tavoitettavissa.” Tuomas Mustakallio
Euromasterin autohuoltotoiminnoista vastaava Tuomas Mustakallio allekirjoittaa väitteen, että vetokoukkujen jälkiasentamisen on muuttunut vaikeammaksi.
”Autojen rakenteet ovat muuttuneet, ja takapäässäkin on yhä enemmän tavaraa ja komponentteja, joten kiinnityspisteet ovat vaikeammin tavoitettavissa”, hän perustelee.
Uusien autojen sähköjärjestelmät vaativat Mustakallion mukaan lähes poikkeuksetta väyläyhteyttä autovalmistajan tietokoneeseen.
”Näin saadaan kerrottua auton tietokoneelle, että autossa on koukku ja se osaa säätää autoa silloin, kun koukun sähkötöpseliin on peräkärry kiinnitettynä.”
Hybrideissä Mustakallion mielestä ongelma on se, että niiden akut ovat usein peräluukun tuntumassa, mikä vaikeuttaa vetokoukun asennusta.
Osassa merkeistä auton järjestelmää ei saa opetettua, että kun koukku on paikallaan, peruutustutka ei olisi toiminnassa. Kuva: Carolina HusuMotonet-korjaamoiden ketjupäällikkö Timo Immonen kertoo puolestaan, että joissain sähkö- ja hybridmalleissa itse vetokoukun raudan asennus on huomattavasti laajempi työkokonaisuus.
”Akustoja täytyy irrottaa, että saa vetokoukun kiinnitykset auton runkoon”, hän kuvaa.
”Lisäksi suurimmassa osassa nykyisistä autoista itse sähkösarjan asennus vaatii sopeutuksen auton tietojärjestelmiin, jolloin asennuksessa tarvitaan testilaitteiston käyttöä.”
Käytännössä yleisimpiin uusiin automerkkeihin Immosen mukaan vetokoukun rautaosan asentaminen ei ole kuitenkaan muuttunut perustyönä vaikeammaksi polttomoottoriautoihin.
”Kiinteä kuula estää tai häiritsee käytännössä aina pysäköintitutkan toiminnan.” Timo Immonen
Hänestä oikein sopeutettuina vetokoukku ei häiritse auton turvajärjestelmiä.
”Kiinteä kuula estää tai häiritsee käytännössä aina pysäköintitutkan toiminnan. Joissain automerkeissä auton järjestelmää ei saa opetettua, että kun koukku on paikallaan, tutka ei olisi toiminnassa.”
”Koukuissa on myös merkkikohtaisia poikkeuksia ja merkkejä, joihin ei saa asentaa minkäänlaista koukkua. Auton vetomassan määrä selviää auton rekisteriotteesta, tyyppikilvestä tai Traficomin Oma asiointi -palvelusta”, hän neuvoo.
”Tarvikevetokoukku saattaa häiritä esimerkiksi luistonestoa, koska auto ei tunnista sitä.” Mia Pelttari
Volvon henkilöautojen viestinnästä vastaava Mia Pelttari sen sijaan kertoo MT:lle, ettei vetokoukkujen jälkiasentaminen ei ole muuttunut vaikeammaksi, kunhan käyttää merkkiosaa.
”Autot ovat valmiiksi suunniteltu alkuperäislisävarusteille, sisältäen valmiit liittimet, kiinnityspaikat sekä toiminnallisuudet”, hän kertoo.
Tietyt järjestelmät kytkeytyvät Pelttarin mukaan automaattisesti pois päältä, kun vetokoukkuun kytketään jotain. Tällöin esimerkiksi takatutkat poistuvat käytöstä.
”Alkuperäislisävaruste ei häiritse järjestelmiä, mutta tarvikevetokoukku saattaa häiritä esimerkiksi luistonestoa, koska auto ei tunnista sitä”, hän kuitenkin lisää.
Tarvikevetokoukun kanssa ei ole myöskään TSA:ta eli peräkärryn vakautusjärjestelmää käytössä.
”Järjestelmän tehtävänä on vakauttaa auton ja perävaunun yhdistelmä tilanteissa, joissa yhdistelmä alkaa heilahdella.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





