Sähköautot soveltuvat huonosti peräkärryn vetämiseen ‒ sallitut vetomassat pieniä, toimintamatka sekä akkujen käyttöikä lyhenevät
Sähköautot painavat akkujensa vuoksi vastaavia polttomoottoriautoja enemmän. Tämän vuoksi auton ja peräkärryn kokonaismassa ylittyy helposti.
Sähköauto ei ole paras mahdollinen valinta, mikäli joutuu vetämään paljon painavaa kärryä. Kuva: Sanne KatainenJoissain sähköautoissa on hyvin alhainen sallittu vetomassa, kerrotaan Pohjala Vakuutuksen tiedotteessa.
”Ennen sähköauton hankkimista kannattaa selvittää voiko autolla vetää peräkärryä tai yleensäkään asentaa siihen vetokoukkua. Käytettynä ostettaessa autosta voi löytyä koukku, mutta se ei välttämättä tarkoita, että autolla voisi vetää peräkärryä tai muuta ajoneuvoa. Se on voitu asentaa vain esimerkiksi pyörätelinettä varten”, Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisesta vastaava johtaja Kristian Hiljander kertoo.
Ennen kärryn käyttöä tulisikin tarkistaa myös auton suurin sallittu kokonaismassa.
Sähköautot painavat akkujensa vuoksi enemmän kuin vastaavat polttomoottoriautot. Vaikka autolla saisikin vetää 750 kilon jarrutonta kärryä, riittämätön ajokortti voi tulla esteeksi, jos yhdistelmän kokonaismassa kasvaa liian isoksi.
B-ajokortilla saa kuljettaa kokonaismassaltaan enintään 750 kiloa painavaa peräkärryä. Vetoauton ja peräkärryn kokonaismassa saa olla kuitenkin yhteensä enintään 3500 kiloa. Tätä suuremmalle yhdistelmälle tarvitaan BE-kortti.
Sähköautolla peräkärryä vedettäessä on huomioitava myös, että auton toimintamatka heikkenee huomattavasti. Myös akun käyttöikä lyhenee.
”Jos joutuu vetämään paljon painavaa kärryä, ei sähköauto ole paras vaihtoehto. Raskaan ajoneuvon vetäminen kuormittaa akkua ja vähentää sen käyttöikää”, Hiljander kertoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






