Autoilun verotus menossa uusiksi ‒ hallitus käynnisti kokonaisuudistuksen
Verotulojen laskun, kilpailukyvyn ja tiukkojen päästövähennystavoitteiden lisäksi ongelmana on rahojen riittäminen tiestön kunnostamiseen.Hallitus käynnistää liikenteen verotuksen kokonaisuudistuksen. Yksi syy uudistustarpeeseen on, että sähköautoihin siirtyminen rapauttaa liikenteen veropohjaa.
Liikenteen verotuksen ja rahoituksen kokonaisuudistuksen virallisena tavoitteena on tukea Suomen kilpailukykyä ja huolehtia kansalaisten ostovoimasta. Samalla hallitus haluaa pitää kiinni liikenteeltä keräämästään veropotista.
Uudistuksen tehtävänä on siten varmistaa osaltaan julkisen talouden kestävyys. Kyseessä on melkoinen palapeli, sillä sopassa on mukana myös kansallisten ja EU:n vaatimien päästövähennystavoitteiden kustannustehokas toteuttaminen.
Yksi haaste on liikenneverkon kunnon heikkeneminen ja korjausvelan kasvu.
Työn ensimmäisessä vaiheessa liikenne- ja viestintäministeriö ja valtiovarainministeriö analysoivat liikenteen nykytilan. Siinä otetaan huomioon kansallisesti päätetyt verotuksen muutokset.
Samoin huomioidaan liikenteen kustannuksiin merkittävästi vaikuttavat EU:n ohjaus- ja päästövähennysvelvoitteet ja hallituksen päätettäväksi tulevat uudet päästövähennystoimet.
Tarkastelu kattaa liikenteen merkityksen valtion tuloille ja menoille, Suomen elinkeinoelämän kilpailukyvylle sekä taakanjakosektorin päästövähennysvelvoitteille.
Työn toisessa vaiheessa liikenne- ja viestintäministeriö ja valtiovarainministeriö pohtivat uudistuksen toteuttamista asetettujen tavoitteiden pohjalta.
Uudistus koskee ensisijaisesti tie- ja rautatieliikennettä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






