Lähes joka toisen auton tuulilasi vaatisi korjausta tai vaihtoa
Likaisen tuulilasin skrapaaminen naarmuttaa lasin pilalle.
Vanhojen autojen tuulilasit saattoivat kestää nykyistä pidempään, sillä tuulilasit olivat pienempiä, eivätkä ne olleet osa auton kantavaa rakennetta. Kuva: Jarmo PalokallioNoin joka toinen autoilija ajaa heikkokuntoisella tuulilasilla. Tuoreen tutkimuksen mukaan tuulilaseissa oli korjausta tai vaihtoa vaativia kiveniskemiä, halkeamia ja kulumia.
Tuulilaseja tarkastettiin pääsiäisviikonvaihteessa ABC-asemien pihoilla. Hankkeessa olivat mukana Autoalan Keskusliitto, Saint-Gobain Autover, Autoliitto, Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi) ja Liikenneturva sekä Helsingin Metropolian, Seinäjoen ammattikorkeakoulu, Turun ammattikorkeakoulu ja Oulun yliopisto.
Yhteensä tuulilaseja tarkistettiin lähes 2 000 kappaletta. Tuulilaseista vajaa puolet vaatii toimenpiteitä.
Yleisimpiä vaurioita olivat kiveniskut ja halkeamat. Halkeama syntyy tien kunnosta aiheutuvista kivien ja nastojen sinkoilusta. Eri paikkakuntien tulokset olivat hyvin samanlaisia valtakunnallisiin verrattuna ja eroa oli vain muutamia prosentteja tilastoissa.
Nykyautoissa tuulilasi on auton kantava rakenne, jota halkeamat merkittävästi heikentävät. Tuulilasiin on usein myös integroitu erilaista tekniikkaa, kuten antureita, sensoreita ja kameroita, joiden toimintaan pienetkin naarmut ja lovet lasin pinnassa saattavat vaikuttaa.
Kura, lumi, suola, jää ja huurteen raaputtaminen jättävät tuulilasiin jälkensä. Naarmuinen tuulilasi muuttuu viistosti paistavassa auringossa pelkäksi heijastepinnaksi.
Lue myös:
Yli 100 000 tuulilasia menee hajalle joka vuosi – näin estät halkeaman leviämisen
Talvirenkaita ei kannata vielä vaihtaa, tarkista tuulilasin kunto
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
