Tiesitkö: Maailman ensimmäisen pitkän automatkan ajoi nainen – reissun aikana eräästä apteekista tuli kaikkien aikojen varhaisin huoltoasema

Bertha Benz halusi valaa uskoa mieheensä, joka ei luottanut oman patenttimoottorivaununsa menestykseen.
Antiikkiautot herättävät nykyään ihastusta. Nekin ovat uutta tekniikkaa verrattuna siihen, millaisten ongelmien parissa autoilun pioneerit painivat.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kukahan ajoi ensimmäisen pitkän automatkan? Vastaus riippuu tietenkin matkan määritelmästä, mutta yleensä maailmanhistorian ensimmäisen kahden pisteen välisen, moottoroidulla ajoneuvolla suoritetun matkan taittajana pidetään Bertha Benziä.

Bertha Benzin automatkalla oli kaksi syytä: ensinnäkin hän halusi vierailla vanhempiensa luona ja toiseksi valaa uskoa mieheensä Carl Benziin, jonka automobiili oli aiheuttanut ihmisissä lähinnä silmien pyörittelyä.

Bertha Benz ei kysellyt elokuussa 1888 lupia mieheltään tai viranomaisilta, vaan hyppäsi kahden vanhimman lapsensa kanssa Benzin patenttimoottorivaunuun numero 3 ja lähti yli sadan kilometrin matkalle Lounais-Saksan Mannheimista Pforzheimiin.

Päällystämättömillä teillä ja lisää tuotekehitystä vaativalla kulkupelillä matkaan kului yli 12 tuntia. Bertha Benz muun muassa avasi tukkeutuneen polttoaineputken pitkällä hattuneulalla ja pysähtyi Wieslochin apteekkiin ostamaan liuotebensiiniä polttoaineeksi.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kyseinen apteekki on edelleen olemassa, ja sitä voikin pitää maailman ensimmäisenä huoltoasemana.

Apteekkiin voi pysähtyä, jos haluaa ajaa saman reitin kuin Benz. Reitti sai museotien statuksen vuonna 2008 ja se tunnetaan nimellä Bertha Benz Memorial Route.

Lähde: Bertha Benz – Gründerin und Wegbereiterin