Koneviesti selvitti: Onko traktorin jäähdytinkennojen korjaamisessa mitään järkeä?
Koivun latva työntyi traktorin moottoritilaan ja väänsi tuulettajan siivet jäähdyttimen kennoa vasten, mikä pakotti tutkimaan jäähdytinkennojen korjausmahdollisuuksia. Kannattiko jäähdytin korjata vai hankkia uusi?
Uudella kennolla oleva jäähdytin paikallaan traktorissa. Traktorin jäähdyttimien korjaajien määrä on vähentynyt merkittävästi. Kuva: Eino KuhmonenAiemmin jäähdyttimien kennot valmistettiin sekä ajoneuvoissa että teollisuudessa messingistä. Vaikka messinkikennojen hankintahinta oli korkea, niitä käytettiin laajalti, ja korjaamoilla oli osaamista sekä välineitä niiden korjaamiseen. Kennojen korjauksia tehtiin auto- ja konekorjaamoissa muiden töiden ohessa. Nykyään korjaamoissa jäähdytinkennojen korjaajien sekä korjausten määrä on vähentynyt huomattavasti.
Korjausten määrän vähenemiseen vaikuttaa se, että messingistä valmistetut kennot on korvattu muovipäällysteisillä alumiinikennoilla, joita valmistetaan suuria sarjoja halpatuotantomaissa. Muovipäätyisten alumiinikennojen korjaaminen ei ole käytännössä mahdollista tai kannattavaa, koska kennon hankintahinta on edullisempi kuin korjaaminen.
Edullisemmat kennot eivät kuitenkaan ole aiempia messinkikennoja kestävämpiä, sillä ohuet ja helposti hapettuvat alumiinijäähdyttimet antavat korjaamoille töitä. Jäähdyttimien messinkikennojen valmistusta ei ole lopetettu, mutta messinkiset jäähdyttimet ovat kalliita, ja niitä käytetään erityisesti uusissa erikoiskoneissa.
Valtra 6400 -traktorin jäähdytin oli korjattava, kun koivun latva työntyi jäähdyttimen tuulettajan siipien väliin ja rautaiset siivet vääntyivät kennoa vasten. Alkuperäinen messinkinen jäähdytin olisi maksanut noin 2500 euroa, mikä tuntui kalliilta investoinnilta traktoriin, joka on vähällä käytöllä.
Niinpä rikkoutuneelle messinkiselle jäähdyttimelle päätettiin etsiä korjaaja. Soittelukierroksen tuloksena löydettiin sadan kilometrin säteeltä kaksi korjaamoa, joissa kennon vaihto vanhoihin päätyihin onnistui, ja uusiin jäähdyttimiin sopivia kennoja löytyi molemmilta hyllystä. Hinta-arvio korjaukselle molemmissa korjaamoissa oli noin tuhat euroa.
Jäähdytin päädyttiin korjaamaan Savon Auto- ja Jäähdytinpalvelussa. Korjauksen yhteydessä vaihdettiin jäähdyttimeen myös uusi vesipumppu, hihnan kiristin, moniurahihna sekä tuulitunneli.
Näin ollen korjauksen lopputuloksena saatiin uudenveroinen jäähdytin, jossa koko kenno vaihtamalla jäi vanhana osana pelkät päädyt. Savon Auto- ja Jäähdytinpalvelun Eero Arbeliuksen mukaan jäähdyttimen korjaaminen ei ole monimutkaista tai vaikeaa, mutta työ on likaista ja aikaa vievää.
Lue Koneviestin nettisivuilta, miten jäähdyttimen kennon vaihto tapahtuu!
Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:
Älä päästä moottoria keittämään – näin estät moottorin ylikuumenemisen
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




