Näin vuonna 2002: Lanta-Volvo kiinnosti eduskunnan väkeä
Suomen ensimmäinen biokaasuauto esiteltiin eduskunnan edustalla 12. joulukuuta 2002. MT julkaisi 16. joulukuuta jutun, jossa päästöjä haistelee muun muassa kansanedustaja Jari Leppä (kesk.). MT julkaisee joulun tienoilla vanhoja, vain painetussa lehdessä julkaistuja juttuja.
Kansanedustajat Jari Leppä ja Pekka Vilkuna haistelivat Volvo V70 BI-FUEL -biokaasuauton pakoputken päästöjä. Ei haissut pakokaasu, vaikka virastoavustaja Harri Hyvönen painoi ronskimminkin kaasua. Kuva: Jaana KankaanpääLehmänlannalla kulkeva, ensi vuoden mallia oleva kartano-Volvo keräsi kiinnostuneita eduskuntatalon eteen torstaina. Kiiltävän tummansinisen menopelin ympärillä pörräsi kansanedustajia kuin kärpäsiä, joukossa myös eduskunnan työntekijöitä.
Ihmeteltävänä oli Suomen ensimmäinen biokaasuauto, jota esiteltiin tässä lehdessä kuukausi sitten. Kysymyksiä riitti.
”Mikä on toimintasäde?” ympäristövaliokunnan puheenjohtaja Pentti Tiusanen (vas.) halusi tietää.
Auto kulkee 300 kilometriä biokaasulla ja saman verran verollisella bensalla.
”Kuski määrää, kummalla ajelee, eikä ajo-ominaisuuksista tarvitse tinkiä”, auton omistaja, laukaalainen maitotilan isäntä Erkki Kalmari vakuutti.
Kolme lehmää tai yhden peltohehtaarin biokaasut riittävät Suomessa pitämään auton liikkeellä yhden vuoden.
”Auton läpi kuljettuaan saasteet pienenevät kahdeskymmenesosaan”, Pekka Vilkuna (kesk.) valisti. Hän oli esittelyn puuhamies ja kertoi tehneensä biokaasujen edistämiseksi lakialoitteen. Nyt verottomien polttoaineiden käytöstä peritään 20-kertainen dieselvero.
”Sehän pitää ehdottomasti muuttaa”, Hannu Aho (kesk.) kannatti.
Jari Leppä (kesk.) aikoo ottaa kaasut talteen uudesta pihatostaan, ja lämmittää sillä rakennuksia ja vettä.
Jouko Skinnaria (sd.) kiinnostivat autotekniikan muuntamiskulut, ne ovat 10 000 markkaa.
Kuinkas sitten kävikään?
Vilkunan lakialoite johti laajaan keskusteluun ja korkea dieselvero poistettiin vuonna 2003, mutta valtiovarainministeriön vaatimuksesta kaasuautoille tuli muita tiukemmat päästövaatimukset. Nykyisin metaaniauton käyttövoimavero asettuu sähkö- ja dieselautojen väliin.
Erkki Kalmari oli Suomen ainoa kaasuautoilija vielä vuosia. Vuonna 2019 Suomessa ylitettiin kuitenkin 10 000 biokaasulla kulkevan auton raja.
Bensiini- tai dieselkäyttöisen henkilöauton muuttaminen kaasulla toimivaksi maksaa nykyisin noin 3 000 euroa. Traficom on myöntänyt vuosina 2018–2021 muutokseen 1 000 euron muuntotukea, jota voi hakea vuoden 2021 loppuun saakka.
Jari Leppä (kesk.) on nykyisin maa- ja metsätalousministeri ja kertoo muistavansa biokaasu-Volvon ja ajaneensa sillä itsekin. Jutussa mainittu robottipihatto valmistui vuonna 2003 ja on Lepän mukaan toiminut hyvin, lehmät ja hoitajat viihtyvät ja lypsyn hoitaa vuonna 2019 vaihdettu uusi lypsyrobotti. Biokaasun tuottamista selvitti Metener Oy:n Erkki Kalmari vuonna 2005, mutta sitä ei ole ainakaan vielä toteutettu, Leppä kertoo MT:lle.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
