Kaasukuorma-autoille suunnitellaan päästöjä vähentävää hankintatukea
Autoala toivoo myös romutuspalkkiolle jatkoa, sillä henkilöautojen keski-ikä jatkaa nousuaan.
Kaasukuorma-autojen määrä on jäänyt pieneksi, vaikka kaasun jakeluasemia on rakennettu lisää. Kuva: Sanne KatainenLiikenne- ja viestintäministeriö suunnittelee kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatukea. Autoala on tuen kannalla. Sen toivelistalla on myös henkilöautojen romutuspalkkio.
Ministeriö ehdottaa tukea myönnettäväksi uusien, yli 16-tonnisten kuorma-autojen ostoon tai leasingiin. Tuki vauhdittaisi raskaan kaluston vähäpäästöistymistä ja edistäisi kaasun käyttöä liikenteessä.
Tuen suuruus porrastettaisiin auton hankintahinnan mukaan, ja se osoitettaisiin nesteytettyä kaasua (LNG) tai paineistettua kaasua (CNG) käyttäville ajoneuvolle. LNG-ajoneuvon hankintatuki olisi 12 000 euroa ja CNG-käyttöisen ajoneuvon 5 000 euroa.
”Tuki on erittäin toivottu toimenpide ja sen on arvioitu lisäävän selvästi kaasukuorma-autojen kysyntää”, toteaa toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.
Myös monet muut EU-maat ovat heränneet raskaan liikenteen päästöjen vähentämiseen. Esimerkiksi Saksa ja Espanja ovat ottaneet käyttöön vastaavia hankintatukia vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkeville kuorma-autoille.
Saksassa kaasukuorma-autojen hankintatuen kysyntä on ylittänyt odotukset. Sitä on vuosina 2018–2020 käytetty noin 2 300 LNG-auton ja 500 CNG-auton hankintaan.
Kaasukäyttöisten kuorma-autojen määrä autokannassa on vielä toistaiseksi pieni. Niitä on vasta noin 200, vaikka kaasunjakeluverkosto on viime vuosikymmenellä laajentunut ja kaasuautojen käyttökustannukset ovat edulliset.
Kaasuautojen hankintaa on jarruttanut niiden korkeampi hankintahinta ja epävarmuus kaasunjakeluverkoston kattavuudesta. Ehdotettu tuki kaventaisi kaasuautojen hintaeroa perinteiseen tekniikkaan nähden ja lisäisi selvästi kaasuautojen kysyntää.
Kallion mukaan tuki olisi tärkeää laajentaa myös sähkökäyttöisille kuorma-autoille. Niitä alkaa vähitellen tulla tarjolle erityisesti jakelukuorma-autojen kokoluokkaan.
”Myös sähköpakettiautojen tuelle olisi tarvetta, sillä niiden toimintamatkat ovat pidentyneet jakelutarpeisiin paremmin sopivaksi.”
Sähköpakettiautojen hankintahinnat ovat vielä selvästi perinteistä tekniikkaa korkeammat, joten hankintatuella niiden kysyntää voitaisiin piristää nopeasti.
Kallio toivoo, että samassa yhteydessä uudistettaisiin myös täyssähköautojen hankintatuki ja uusittaisiin romutuspalkkio.
”Kuorma-autojen lisäksi uusien henkilöautojen kysyntä kaipaa kipeästi elvytystoimia. Uusien autojen kysyntä on jäämässä koronakriisin vaikutuksesta 1990-luvun alun laman aikaisiin lukemiin.”
Autoala on ehdottanut budjettiriiheen romutuspalkkion uusimista ja tahmeasti etenevän täyssähköautojen hankintatuen uudistamista laventamalla se myös ladattaviin hybrideihin ja avaamalla tuki yrityksille.
”Romutuspalkkiokampanja ja hankintatuen uudistaminen paikkaisivat tehokkaasti uusien autojen kysynnän romahdusta”, Kallio uskoo.
Lue myös:
Kaasuyhtiö Gasum laajentaa pohjoisille sähkömarkkinoille
Hallituksen kaasuautotavoite menossa heittämällä rikki – määrä viisinkertaistunut parissa vuodessa
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
