Monen sortinvaatimuksia
MTK on viranomaisten kanssa samaa mieltä siitä, että ammattimaiseen tavarankuljetukseen tarvitaan liikennelupa, kuljettajan ammattipätevyys ja sekä C-kortti.
”Kaikkia eri vaatimuksia ja polttoainevaihtoehtoja varten on omat lakinsa, joissa on vielä melkoisesti hyviä poikkeuksia. Haasteita tulee poikkeuksien tulkinnasta”, sanoo asiamies Ilpo Mattila.
Mattilan mukaan kaikki maa- ja metsätalouden kuljetukset ja ajot, joissa saa käyttää moottoripolttoöljyä, voidaan liikennetraktorillakin hoitaa ilman liikennelupaa, ilman ammattipätevyysvaatimusta ja T-kortilla, josta on voimassa Vaasan hovioikeuden päätös.
Tämän vuoden tammikuussa tuli käyttöön liikennetraktoreille muissa ajoissa, kuten lumenaurauksessa LT-korttivaatimus. Liikenneluvallisessa ajossa vaaditaan liikennetraktorikuskilta edelleen C-kortti.
”Ajettaessa maatilan kuorma-autolla maatalousajoja avautuu villi maailma. Liikennelupaa ei onneksi tarvita, mutta ammattipätevyysvaatimus on tulkinnanvaarainen.”
Ensimmäinen poikkeus on, kun kuorma-autolla kuljetetaan materiaaleja tai laitteita, joita kuljettaja ammattiaan harjoittaessaan käyttää, eikä kuljettaminen ole hänen päätoimensa. Toinen poikkeus vaatimuksiin on, kun kuljetetaan vähäisessä määrin omia tuotteita.
MTK:n mukaan omalla tilalla käytettävien rehujen, lannoitteiden ja miksei kauppaan menevän oman viljan kuljetus pitäisi olla mahdollista ilman uutta ammattipätevyysvaatimusta, olipa kuskina isäntä tai renki, joiden päätyötä kuljetus ei ole.
Uusia tulkinnan paikkoja on luvassa, kun liikenneluvallisen kuljetuksen alue laajenee 10.9.2014 koskemaan myös traktorilla tehtäviä kaupallisia tavarankuljetuksia.
”Tärkeää on ettei maa-, metsä-, eläin-, tai kalatalouden traktorilla tehtäviin kuljetuksiin tarvita uutta traktoriliikennelupaa”, summaa Mattila.
JARMO PALOKALLIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
