
Ostajat epäröivät uusien autojen ostoa – tilanne muistuttaa 1990-luvun lamaa
Uusien autojen päästöt ovat puolittuneet muutamassa vuodessa.
Uusien autojen tilaukset ovat valuneet lamavuosien tasolle, mutta käytetyt autot käyvät hyvin kaupaksi. Kuva: Jarkko SirkiäAutokaupat toimittivat kesäkuussa asiakkaille aiempaa enemmän aiemmin tilattuja autoja. Sen sijaan uusien tilausten osalta tilanne on surkea.
Autoalan mukaan ensirekisteröintien kasvu perustuu poikkeuksellisen korkeaan vanhaan tilauskantaan. Osa asiakkaista on joutunut odottamaan uutta autoaan yli vuoden.
Tilauskantaa on saatu purettua, kun autotehtaita vaivannut komponenttipula on hellittänyt.
Rekisteröintien odotetaan kääntyvän laskuun syksyllä, sillä uusien autojen tilauksia on kertynyt alkuvuoden aikana poikkeuksellisen vähän. Autoalan mukaan tilanne alkaa muistuttaa 1990-luvun lamavuosia.
Kun uusien autojen tilaukset ovat alhossa, käytettyjen henkilöautojen kauppa käy vilkkaana. Niiden kauppa kasvoi autoliikkeissä yli 4 prosenttia alkuvuonna.
Alkuvuonna ensirekisteröidyistä henkilöautoista noin 42 prosenttia oli bensiinikäyttöisiä ja noin 6 prosenttia dieselkäyttöisiä.
Autoala odottaa ladattavien autojen osuuden laskevan loppuvuoden rekisteröinneistä. Kuva: Jarkko SirkiäTäyssähköautojen osuus tammi-kesäkuun rekisteröinneistä oli kolmannes ja ladattavien hybridien vajaa viidennes.
Ladattavien autojen osuuden ennakoidaan hieman pienenevän loppuvuoden aikana, sillä tilauskannassa on pitkien toimitusaikojen takia ollut erityisesti viime ja edellisvuonna tilattuja ladattavia autoja.
Viime vuosien aikana uusien henkilöautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat vähentyneet nopeasti.
Keskimääräisen tänä vuonna rekisteröidyn uuden auton hiilidioksidipäästöt olivat noin 68 grammaa kilometriä kohti, kun vielä vuonna 2019 keskipäästöt olivat noin 139 grammaa.
Päästöjen vähenemiseen on vaikuttanut ladattavien autojen osuuden kasvu, mutta myös bensiini- ja dieselautojen tekniikka on kehittynyt aiempaa vähäpäästöiseksi.
Autoalan mukaan autokannan hidas uusiutuminen kostautuu päästöinä.
”Auton elinkaaren aikaisilla päästöillä on valtava merkitys ympäristölle. Suomen autokannan uusiutumista tulisikin tukea kaikin käytettävissä olevin keinoin,” näkee toimitusjohtaja Tero Lausala Autoalan Keskusliitosta.
Suomen 2,8-miljoonaisen henkilöautokannan keskipäästöt ovat noin 180 grammaa, joten uusien autojen päästöt ovat noin 60 prosenttia kannan keskivertoautoa alemmat.
Autoalan keinoja päästöjen alentamiseen ovat autoveron alentaminen, kierrätyspalkkiot ja erilaiset vähäpäästöisten autojen hankintakannusteet. Myös vuonna 2025 päättymässä olevien työsuhdeautojen verokannusteiden jatkaminen on tärkeä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







