Avensis pysyy luokkansa myydyimpänä
Toyota Avensis on vakiinnuttanut paikkansa luokkansa myydyimpänä autona. Toyota odottaa myyvänsä niitä tänä vuonna noin 4 500 kappaletta.
Auton myynti on saanut uutta potkua kevyellä päivityksellä. Ulkonäköön tehdyn ehostuksen lisäksi myös varustelua on kohennettu.
Uuden ja vanhan version erottamiseen tarvitaan asiantuntemusta, sillä ulkoiset muutokset rajoittuvat valojen ja etupuskurin muotoiluun. Konttiperäisessä versiossa myös takapuskuria on pistetty uusiksi.
Auton ajettavuutta on parannettu koria jäykistämällä ja jousitusta räätälöimällä. Ohjaustakin on parannettu ja lopputulos on erinomainen.
Sisältä Avensis on eleettömän toimiva kokonaisuus. Osa diginäytön toiminnoista pitää painaa näkyviin mittariston sivulla olevasta painiketikusta, mikä ei ole nykypäivää.
Istuimet ovat kelvolliset, ristiselän tuki säätyy sähköllä. Pitkäkoipiselle kuskille reisituki saattaa jäädä vajaaksi.
Moottoreista Avensiksen ykköstykkinä on 1,8 litran bensakone. Maaseudun Tulevaisuus testasi auton 2,0 litran dieselpannulla. Sen kulutus ja päästöt on painettu todella alas. Viralliset päästöt jäävät 119 grammaan kilometrille, mikä on kova luku auton kokoon suhteutettuna.
Parasta dieselkoneessa on, että se näyttää myös pitävän, mitä lupaa. Auton kulutus pysyi perheen talviajossa kuuden litran tuntumassa tai jopa sen alla, mitä on harvoin nähty.
Talvella matkustajat pysyvät lämpimänä polttoainekäyttöisen lisälämmittimen ansiosta.
Varusterintamalla Toyota haastaa kilpailijansa Touch & Go -multimediajärjestelmällä, joka on vakiovarusteena suosituimmasta Linea Solista lähtien. Se pitää sisällään muun muassa ajan tasalla olevan navigaattorin.
Farkkusarjassa auton kovimmat kilpailijat ovat VW Passat ja Ford Mondeo. Niiden lisäksi Avensis kalastelee 24 480 euron lähtöhinnallaan uusia asiakkaita luokkaa alempaa, eli C segmentistä.
Siihen hintaan tarjolla on muhkeat tilat sekä matkustajille että tavaroille.
JARMO PALOKALLIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
