Pakettiautomarkkinoilla sähköistyminen etenee, mutta dieselautoilla on yhä vahva asema – autojen saatavuus on kohentunut ja toimitusajat lyhentyneet
Pakettiautojen markkinoilla sähköistyminen kiihtyy. Sähköisten vaihtoehtojen tarjonta kasvaa vuosi vuodelta, mutta edelleen diesel merkittävin käyttövoima. Myös pakettiautojen saatavuus on kohentunut ja tehdastilausmallien toimitusajat ovat lyhenemässä.
Tonniluokan pakettiautotarjonta laajenee, kun Renault Trafic E-Tech saapuu Suomeen tulevan kesän aikana. Mallista on tarjolla kahta eri korikokoa. Kuvituskuva. Kuva: ValmistajaKoronavuosien jälkeen pakettiautojen saatavuus on kohentunut. Varastoista saa lähes kaikkia malleja nopeaan toimitukseen. Tämän lisäksi tehdastilausmallien toimitusajat ovat komponenttipulan hellittäessä lyhenemässä. Toimitusaika merkistä ja mallista riippuen 2–8 kuukautta. Ennusteen mukaan tänä vuonna myydään noin 13 000 uutta pakettiautoa (11 192 kpl v. 2022).
Pakettiautojen myynti poikkeaa henkilöautokaupasta, mikä johtuu siitä, että noin 95 prosenttia pakettiautoista ensirekisteröidään yrityksille ja yhteisöille. Yksityispuolella ostetaan pääosin käytettyjä pakettiautoja. Myös pakettiauton hankintaa ohjaa tunteen sijaan todellinen tarve ja a hankintasyklit, mikäli taloudelliset raamit mahdollistavat investoinnit. Ohjaavana tekijänä toimivat myös yritysasiakkaiden näkemykset päästöttömistä tai vähäpäästöisistä kuljetuksista sekä puhtaiden ajoneuvojen direktiivi. Suomen lainsäädäntöön vuoden 2021 elokuussa tullut laki edellyttää, että julkisten hankintayksiköiden on ajoneuvohankinnoissaan huomioitava ajoneuvon energiatehokkuus ja ympäristöystävällisyys.
Vaikka sähkön osuus hyötyyajoneuvoliikenteessä nousee, Suomi on isossa kuvassa kuitenkin vielä ”dieselmaa”. Etäisyydet ovat pitkiä ja olosuhteet sangen vaativia. Auto-Bon Oy:n pakettiautojen markkinointijohtaja Panu Lahtinen kuitenkin kertoo, että sähköpakettiautojen kiinnostus kasvaa. Kiinnostusta lisää nykyisten asiakkaiden lukuiset positiiviset käyttökokemukset sähköpakettiautoista.
K-Auto Oy:n Volkswagen Hyötyautojen liiketoiminnasta vastaava johtaja Juha-Pekka Sihvonen korostaa, että pakettiautojen sähköistyminen etenee vauhdilla ja alkuvuodesta täyssähköpakettiautojen rekisteröinnit ovat kasvaneet Suomessa yli 400 prosenttia, vaikka pakettiautojen kokonaismarkkina on miinuksella.
”Uusimmat dieselmoottorit ovat kuitenkin pakokaasupäästöiltään varsin puhtaita – etenkin kun niissä voidaan käyttää HVO-polttoainetta. Liikenteen päästöjen vähentämisen näkökulmasta tärkeintä olisi myös hyötyajoneuvokannan paljon nykyistä tahtia nopeampi uusiutuminen,” Merceds-Benziä maahantuovan Veho Oy Ab:n viestintäpäällikkö Pekka Koski muistuttaa.
Avolavoihin keskittyvän Nordic Automotive Trading Oy:n Isuzun tuote- ja markkinointipäällikkö Tomi Rintakallio sanoo, että avolavoja käyttävien keskuudessa käyttövoimakeskustelu on vähäistä, koska autot ovat työkaluja, joilta vaaditaan vetokykyä ja kantavuutta. Sen sijaan verotuskysymykset ovat jatkuvasti pinnalla.
Suomen taloudellista ilmapiiriä jäytää epävarmuus muun muassa korkea inflaatio, epävakaa geopoliittinen tilanne, rakentamisen supistuminen sekä kuluttajien alhainen luottamus talouteen. Renaultia maahantuovan Nordic Automotive Services Oy:n tuotepäällikkö Olli Kostisen mukaan epävarmuustekijät näkyy myös pakettiautomarkkinoilla ja investointeja lykätään. Koistinen sanoo, ettei koko markkinassa ole kuitenkaan niin suurta heiluntaa kuin henkilöautoissa.
Epävarmuustekijöistä huolimatta tänä vuonna tulee pakettiautomarkkinoille mielenkiintoisia uutuuksia.
Lue Koneviestin nettisivuilta, mitkä uutuudet saapuvat vielä tänä vuonna hyötyajoneuvomarkkinoille!
Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:
Ford Transit Custom -mallisto uudistuu – malliston arkkitehtuuri on laitettu kokonaan uusiksi
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




