
Valmistaudu piippauskonserttiin – älykäs nopeusavustin tulee uusiin autoihin
Uusi EU-säännös parantaa liikenteen turvallisuutta.Uudet autot huomauttavat jatkossa äänimerkillä, jos auton nopeus livahtaa hetkeksikään ylinopeuden puolelle. Ilman vakionopeudensäädintä nopeusrajoituksen ylärajalla ajavalle kuskille tiedossa on jatkuvaa piippailua.
EU:n uusi turvavaatimus on nimetty älykkääksi nopeusavustinjärjestelmäksi (ISA). Käytännössä se tarkoittaa, että viimeistään heinäkuusta lähtien uudet autot varoittavat piippauksella lievistä ylinopeuksista.
Viimeistään heinäkuussa kaikki uudet autot varoittavat, jos kuski erehtyy ajamaan ylinopeutta. Kuva: Jaana KankaanpääPiippauksen vaihtoehtoja ovat erilaiset tärinävaroittimit. Esimerkiksi ohjauspyörä tai kaasupoljin voi alkaa väristä, kun auton nopeus ylittää sallitun.
EU:n tavoitteena on liikenneturvallisuuden parantaminen. Ylinopeuksia hillitsevän älykkään nopeusavustimen on arvioitu voivan vähentää tieliikenteen kuolemantapauksia viidenneksellä.
Varsinaisesta nopeudenrajoittimesta ei kuitenkaan ole kysymys, sillä kuljettaja voi halutessaan jatkaa ylinopeudella ajamista.
Älykäs nopeusavustin tunnistaa nopeusrajoituksen ensisijaisesti lukemalla liikennemerkkejä. Sen lisäksi järjestelmä voi käyttää digitaalisia karttatietoja ja tekoälyä.
Traficomin mukaan nopeusavustimen toiminnassa voi syntyä ongelmatilanteita, jos auton kamera lukee esimerkiksi edellä ajavan kuorma-auton perässä olevan nopeusmerkin liikennemerkkinä.
Myös moottoritien erkanemiskaistan valtaväylää matalampi nopeusrajoitusmerkki voi hämätä järjestelmän.
Nopeusavustimen toiminnassa ei ole minkäänlaista joustoa, joten se piippaa heti, kun auto ylittää sallitun enimmäisnopeuden. Siinä sen on pelätty lähinnä ärsyttävän tavallisia kuljettajia.
Yksi ärsytystä lisäävä tekijä on, että nopeusavustin on sidoksissa mittarinopeuteen. Mittarivirheen takia mittarinopeuden ovat todellisia nopeuksia matalampia, joten varoituspiippaus alkaa ennen kuin auto oikeasti rikkoo nopeusrajoituksia.
Käytännön kokemusten perusteella piippauksilta ei voi välttyä liikenteen rytmin mukaan joustavasti ajettaessa. Toisaalta ne myös muuttavat ajotapaa, eli toimivat toivotulla tavalla.
Jos järjestelmän haluaa kytkeä pois päältä, se pitää tehdä joka kerta, kun auton käynnistää. Pois kytkettävyyden mahdollisuus liittyy järjestelmän mahdollisiin vikatilanteisiin ja vääriin tulkintoihin.
Esimerkiksi haastavat talvikelit ja lumen peittämät liikennemerkit saattavat aiheuttaa ongelmia kameroille.
Älykkään nopeusavustimen lisäksi EU edellyttää, että uusissa autoissa on automaattinen hätäjarrujärjestelmä ja kaistalla pysymisavustin. Niiden kaikkien toiminta perustuu kameroihin, jotka ovat kiinni tuulilasissa.
Se korostaa tuulilasin kunnon ja rikkoutuneen tuulilasin vaihdon merkitystä. Pelkän vaurioituneen tuulilasin vaihdon lisäksi vaihtoon tai ainakin kalibrointiin voivat mennä lukuisat tuulilasissa kiinni olevat järjestelmät.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







