KOMMENTTI Isoveli valvoo
Liikenneministeriön työryhmää vetänyt Jorma Ollila ehdottaa kilometripohjaiseen autoverotukseen siirtymistä. Se edellyttää autojen kattavaa paikannusta.
Ollilan mukaan autojen seuranta yleistyy väistämättä. Hän myöntää, että kyseessä on liike-elämän etu.
Kilometriverotukseen siirtymisen yksi heikkous on järjestelmän kalleus. Maksumiesten osa on varattu autoilijoille ja valtiolle, jonka verokertymää kalliin järjestelmän ylläpito syö.
Hyötyjiä ovat järjestelmän ylläpitäjät, elektroniikkavalmistajat ja liike-elämä, jolle autojen seuranta synnyttää suoramarkkinointimahdollisuuksia. Esimerkiksi autovakuutukset voidaan sitoa auton käyttöön.
Tietosuojakysymykset ovat toinen esityksen ongelmakohta. Trafin ja VTT:n seurantakokeilu osoittaa, miten huikea määrä tietoa auton liikkeistä irtoaa.
Äärimmilleen vietynä satelliittiseurannalla voisi hoitaa vaikka ylinopeussakkojen jakelun ja holtittomien kuskien poiston liikenteestä. Sehän olisi kaikkien etu.
Voisiko asian silti ajatella uusiksi. Annetaan seurannan yleistyä vapaaehtoiselta pohjalta ja hoitakoon kustannukset ne, jotka siitä hyötyvät.
JARMO PALOKALLIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
