Kiinalaisissa sähköautoissa huima Eurooppa-lisä – hinta yli kaksinkertainen Kiinaan verrattuna
Nykyisten tullienkin jälkeen hintaeroksi jää vähintään useita kymmeniä prosentteja.
Esimerkiksi kuvan Xpeng G6:n hinta on Suomessa 128 prosenttia korkeampi kuin Kiinassa. Kuva: Jarmo PalokallioKiinalaissähköautojen hinnoissa voi olla huima Eurooppa-lisä verrattuna niiden kotimarkkinan alkuperäishintoihin.
MT selvitti asiaa vertailemalla kiinalaissähköautojen Suomen hintoja Kiinassa myytäviin vastaaviin uusiin autoihin.
Suomessa kiinalaisista sähköautoista parhaiten ovat myyneet tammi-heinäkuussa MG4 (172 kpl), BYD Sealion (63 kpl) sekä Xpeng G6 (42 kpl).
MG4 maksaa Suomessa 25 500 euroa, Sealion 51 490 euroa ja G6 48 290 euroa. Hinnat ovat mallistojen lähtöversioista ja arvonlisäverollisia.
Elokuun 3. päivän vaihtokurssilla G6 maksoi Kiinassa 21 148 euroa (128 prosentin lisä), Sealion 24 617 euroa (109 prosentin lisä) sekä MG4 13 852 euroa (84 prosentin lisä).
Suomen myydyimmissä kiinalaissähköautoissa on siis lähes kaksinkertainen hinta verrattuna Kiinaan, jossa autot myös valmistetaan.
Myydyimmissä kiinalaissähköautoissa on siis lähes kaksinkertainen hinta Suomessa verrattuna Kiinaan.
Hintaeroon vaikuttaa osaltaan EU:n määräämä 10 prosentin tullimaksu kiinalaisille sähköautoille, jonka päälle määrättiin viime lokakuussa erisuuruisia autonvalmistajakohtaisia lisätulleja.
Yhteensä näistä tulleista voi kertyä kiinalaiseen sähköautoon korkeintaan noin 40 prosentin lisäkustannus.
Kun tämä lisäkustannus otetaan korkeimmillaan huomioon, kiinalaisiin sähköautoihin jää yhä useamman kymmenen prosentin hintaerotus Suomen ja Kiinan hintojen välille.
Esimerkiksi Xpeng G6:n tapauksessa puhutaan vielä noin 20 000 euron hintaerosta kaikkien tullien jälkeenkin.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






