
Moni autoilija rapistelee nastoilla vanhan säännön mukaan – suuressa osassa maata jo aika vaihtaa suvikumeihin
Nastarenkaiden kunnossa on hälyttävän suuria eroja.Nastarenkaita käytetään erityisesti eteläisessä Suomessa pidempään kuin se olisi kelien puolesta tarpeen. Tuoreiden sääennusteiden mukaan nastarenkaat joutavat jo vaihtoon suuressa osassa maata.
Uudessa tieliikennelaissa pyrittiin vähentämään nastarenkaiden tarpeetonta käyttöä ja haittavaikutuksia. Kesärenkaita voi siten käyttää aina kun keli sen sallii.
Käytännössä monet autoilijat rapistelevat nastoilla huhtikuun loppupuolelle. Muistissa ovat vanhat säännöt, jolloin nastakausi oli sidottu pääsiäisen ajankohtaan.
Poikkeuksellisen lauhan ja vähälumisen talven myötä päällysteet ja renkaat ovat kuluneet tavallista nopeammin. Renkaanvaihdon yhteydessä autoilijoiden tulisi kiinnittää huomiota urasyvyyksien lisäksi myös nastoituksen kuntoon.
Traficomin julkaiseman selvityksen mukaan rengasliikkeisiin tulee vaihtoon nastarenkaita, joissa on vielä kohtuullisesti urasyvyyttä jäljellä, mutta nastat ovat irronneet tai kuluneet loppuun.
Tällöin myös niiden jääpitoetu kitkarenkaisiin nähden on menetetty:
Useimpien rengassarjojen huonoimmassa renkaassa ehjiä nastoja oli jäljellä alle 60 prosenttia alkuperäisestä määrästä. Noin kaksi kolmasosaa tutkituista rengassarjoista arvioitiin laittomiksi liian suurien, yli 25 prosentin nastamääräerojen vuoksi.
Etuvetoisessa autossa eturenkaiden urasyvyys ja nastamäärä hupenevat takarenkaita nopeammin. Samalla eturenkaiden nastaulkonemilla on tapana kasvaa.
Kuntoerojen tasaamiseksi nastarenkaiden sijaintia olisikin kierrätettävä jopa 3 000 ajokilometrin välein, jos etuvetoautolla ajetaan pääasiassa paljaalla asfaltilla.
Nastarenkaiden tasainen kuluminen on tavoiteltavaa liikenneturvallisuuden, ympäristön ja taloudellisuuden kannalta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






