
Moni ottaa riskin tietämättään: Vaaralliset renkaat yleistyvät autoilijoiden säästökuurin takia
Vakuutusyhtiön mukaan moni ajaa tietämättään vaarallisilla renkailla.
Suuri osa jo siirtynyt kesärenkaisiin, mutta talvirenkaita voi käyttää aina kelin niin vaatiessa. Kuva: Sanne KatainenNastat ropisevat edelleen teillä ja kaduilla, mutta moni autoilija on jo siirtynyt kesärenkaisiin. Renkaanvaihtoon liittyy renkaiden kunnon tarkastus.
”Suomen teillä ajaa suuri määrä autoja, joiden alla on vaarallisen huonokuntoiset renkaat. Renkaiden kunto kannattaa tarkistaa aina vähintään renkaiden kausivaihdon yhteydessä”, sanoo johtaja Tapani Alaviiri LähiTapiolasta.
LähiTapiolan viimevuotisen kyselyn mukaan melkein kolmasosa autoilijoista on joutunut säästämään autoilun kustannuksista viimeisen kahden vuoden aikana. Heistä yli neljännes oli lykännyt uusien renkaiden ostoa.
Suositusten mukaan renkaissa pitäisi olla nelisen milliä kulutuspintaa jäljellä. Lakiraja on puolet siitä, mutta niin sileiksi sudituilla renkailla ajaminen menee jo riskin puolella.
Vaikka renkaat ovat oleellisen tärkeitä liikenneturvallisuudelle, osa autoilijoista nuukailee silti niiden kanssa. Vanhojen renkaiden käyttöikää venytetään jopa sakkorajoille.
Sitäkin näkee edelleen, että loppuun ajetuista talvirenkaista on nypitty nastat pois kesäkäyttöä varten.
Liikenneturvan kyselyn mukaan lähes joka kolmas autoilija ajaa renkaat mahdollisimman loppuun ennen uusien hankkimista. Renkaat menettävät suuren osan pito-ominaisuuksistaan ennen sitä.
Liikenneturvan koulutusohjaaja Sami Kivilä pitää ristiriitaisena sitä, että samaan aikaan valtaosa autoilijoista piti hyväkuntoisia renkaita tärkeinä.
”Renkaat ovat yksi tärkeimmistä varusteista autossa. Ne ovat ainoa kosketuspinta auton ja tien välillä ja niiden kunto voi merkittävästi vaikuttaa ajoneuvon käyttäytymiseen ajon aikana”, muistuttaa Kivilä.
Kulutuspinnan lisäksi renkaiden ominaisuuksiin vaikuttaa niiden ikä. Vanhojen renkaiden ominaisuudet jäävät kauaksi siitä, mitä ne olivat uutena.
”Vaikka vanhoissa renkaissa olisi jäljellä kulutuspintaa, vanhetessaan renkaat kovettuvat, mikä sekin heikentää pitoa”, Alaviiri sanoo.
LähiTapiolan kyselyn perusteella suurin osa autoilijoista ei tiedä, kuinka vanhat renkaat autossa oli alla.
Renkaiden iän voi tarkistaa renkaan kyljen nelinumeroisesta DOT-koodista. Se kertoo renkaiden paistoviikon ja vuoden.
Alaviiri pitää kyselyn tuloksia hälyttävinä. Renkaan kokonaisikä ei saisi olla yli 10 vuotta.
”Kuluessaan ja vanhetessaan renkaiden pito heikkenee. Suomen tiestön kunto on huonontunut ja autokanta vanhentunut, mikä lisää riskejä entisestään”, sanoo Alaviiri.
Sähköautoilijoiden kannattaa myös huomioida, että heidän autoissaan renkaat ovat verrattain leveät. Se kasvattaa vesiliirtoriskiä etenkin silloin, jos rengas on kulunut.
Jos renkaiden kuskilla ei ole tietoa renkaiden kunnosta ja iästä, niiden huono pito saattaa käydä ilmi vasta esimerkiksi yllättävässä vaaratilanteessa. Silloin on liian myöhäistä.
Onnettomuustietoinstituutin mukaan renkaiden kunnolla oli vaikutusta 14 prosentissa kuolemaan johtaneista moottoriajoneuvo-onnettomuuksista vuosina 2014–2023. Yleisin renkaisiin liittyvä riskitekijä olivat kuluneet renkaat.
”Jos luvassa on liukasta ja alla on kesärenkaat, jätä auto pihaan”
Vaikka maan eteläosissa on jo kesäkelit, kesärenkaisiin siirtymisessä ei silti kannata hoppuilla. Tieliikennelain mukaan talvirenkaita voi käyttää maaliskuun lopunkin jälkeen kelin niin vaatiessa.
Esimerkiksi viime vuonna lunta satoi vielä huhtikuun loppupuolella, kun osa autoilijoista oli ehtinyt jo vaihtaa alle kesärenkaat. Silloin kesärenkaiset autot olisi pitänyt jättää kotiin.
Kaikki eivät niin tehneet, mikä johti ojaanajoihin ja peltikolareihin. Se näkyi vakuutusyhtiössä tapauspiikkinä.
”Jos luvassa on liukasta ja alla on kesärenkaat, älä lähde ajamaan vaan jätä auto pihaan ja kulje julkisilla tai muulla kyydillä”, Alaviiri sanoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




