Ajokorttien voimassaolo lyhenee
Ajokorttilain uudistus lyhentää ajokorttien voimassaolon 15 vuoteen. Traktorikortti jaetaan kahtia, kun liikennetraktorit saavat oman LT-luokkansa.
Raskaiden ajoneuvoyhdistelmien ja linja-autojen kuljettajien ajokortit ovat voimassa 5 vuotta kerrallaan. Ammattipätevyysvaatimus on vähentänyt nuorten kiinnostusta kuorma-autokortin hankintaan.
Ammattiajoon soveltuvien kuorma-autokorttien väheneminen huolettaa kuljetusyrittäjiä. Raskaiden ajoneuvojen kuljettajakoulutus on entistä enemmän Puolustusvoimien varassa.
Jos vanhasta BC-ajokortista puuttuu moottoripyörään tarvittava A-luokitus, se kannattaa päivittää uuteen ennen vuotta 2013. Silloin kortti on voimassa vuoteen 2033 asti, jolloin vanhojen korttien voimassaolo päättyy.
Yli 70-vuotiaan kuskin kortti on voimassa korkeintaan viisi vuotta ja sen uusinta edellyttää aina lääkärintarkastuksen.
Ammattimaiseen kuorma-auton käyttöön vaaditaan säännöllisesti uusittava ammattipätevyystutkinto. Omia tuotteita voi edelleen kuljettaa ilman ammattipätevyystutkintoa tiettyyn paikkaan myytäväksi, jos määrät ovat vähäisiä.
Useampaan paikkaan tai toisen myytäväksi tuotteita ei kuitenkaan saa kuljettaa ilman ammattipätevyyttä. Ammattipätevyyttä edellyttävät myös maatilan ajot, jos viljaa, juureksia tai muita tuotteita kuljetetaan jälleenmyyjälle, keskusliikkeelle tai vastaavalle.
Opetuslupaopetuksen valvontaa lisätään ja opetus toteutetaan yhteistyössä autokoulun kanssa. Toisaalta opetuslupaa myönnettäessä luovutaan perheenjäsenyyden vaatimuksesta.
Kuljettajaopetuksen aloittamisikä laskee 17 vuoteen. Ensimmäisen ajokortin voimassaoloaika lyhenee vuoteen. Tämän jälkeen on ajokorttia ajavan suoritettava kuljettajaopetuksen harjoitteluvaihe ja syventävän vaiheen opetus.
C-luokan kuorma-auton ajokortin vähimmäisikä nousee 21 vuoteen ja D-luokan linja-auton 24 vuoteen. Vähimmäisikää voidaan alentaa ammattipätevyyskoulutuksella.
Mopojen ja kevyiden nelipyörien kuljettajaopetus muuttui pakolliseksi kesäkuun alusta. Kuljettajantutkintoon tuli teoriakokeen lisäksi myös käsittelykoe tai ajokoe.
Samalla mopokortin hinta moninkertaistui. Aiemmin sen sai 90 eurolla, autokoulussa suoritettuna mopokortti maksaa 250–450 euroa.
EU-direktiivin mukaiseen käytäntöön siirtyminen muuttaa myös ajokorttiluokkia. Vanhan mopokortin korvaava AM-ajokorttiluokka sisältää mopot ja kevyet nelipyöräiset ajoneuvot. AM-ajokortin voi saada 16-vuotiaana.
Sen rinnalla säilyy kansallinen MO-luokka, joka oikeuttaa ajamaan perusmopoa 15-vuotiaana.
Moottoripyöräkortilla on jatkossa kolme luokkaa: A1, A2 ja A. Uusi A2-luokka vastaa nykyistä alkuvaiheessa tehorajoitettua A-luokkaa.
A2-luokan ajokortin voi saada 18-vuotiaana. Kahden vuoden A2-luokan moottoripyörän ajokokemuksella ja lisäkoulutuksella voidaan ajo-oikeus korottaa A-luokkaan 20 vuoden iässä.
Muuten kaikkien moottoripyörien kuljettamiseen oikeuttavan A-luokan vähimmäisikä on 24 vuotta.
Nykyinen traktoreita koskeva luokitus jaetaan kahteen luokkaan. T-luokkaan kuuluvat maa- ja metsätaloustraktorit ja moottorityökoneet sekä moottorikelkat. Ikävaatimus T-luokassa on 15 vuotta ja kortin saaminen edellyttää teoriakokeen suorittamisen.
LT-luokkaan kuuluvan liikennetraktorin ajokortin saamiseen vaaditaan teoriakokeen lisäksi käsittelykoe ja 18 vuoden ikä.
Traktorin ja liikennetraktorin merkittävin ero on suurin sallittu rakenteellinen nopeus. Suuri osa traktoreista on liikennetraktoreita, vaikka ne ovat maatalouskäytössä. Niillä voi jatkossakin ajaa maatalousajoa T-kortilla.
Ajokorttiuudistuksen yhteydessä tehostetaan ajokieltojen käyttöä. Toistuessaan ajokieltoon johtaa turvavyön tai lasten turvalaitteen käytön laiminlyönti, mopoilijan ja moottoripyöräilijän suojakypärän käytön laiminlyönti ja matkapuhelimen kädessä pitäminen ajon aikana.
JARMO PALOKALLIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
