
Hippibussin muotoilu taipuu myös ärhäkäksi nelivedoksi – tällaiset ovat Volkswagen ID. Buzzin uudet versiot LWB ja GTX
Nelivetomahdollisuuden lisäksi ID. Buzz sai uuden sähkömoottorin ja pidemmän akselivälin.
Volkswagen tuo ID. Buzzista markkinoille 250 kW:n nelivetoisen GTX-mallin, jonka tunnistaa muista versioista sille varatusta punaisesta väristä. Kuva: Santeri NousjokiVolkswagenin sähköautovalikoima päivittyy, kun ikonisesta Kleinbusista inspiraationsa saanut ID. Buzz -sähkötila-auto sai toisen sukupolven mallinsa eli pidemmän akselivälin LWB:n ja nelivetoinen GTX:n.
Kaksi vuotta sitten esitellyn ID. Buzzin uusien päivitysten suurimmat annit ovat pidentyneissä sisätiloissa ja tehokkaammissa moottoreissa.
Liukuoven avautuvuus kasvaa pitkässä LWB-mallissa 19 senttimetrillä normaaliin akseliväliin verrattuna. Kuva: Santeri NousjokiLWB-mallissa auton pituus kasvaa lähes viiteen metriin, mikä tarkoittaa sisätiloihin 25 senttimetrin kasvua. Toisen ja kolmannen penkkirivin ollessa kaadettuina sisälle mahtunee surffilautakin, sillä ID. Buzz on selvästi suunniteltu matkailijoille.
Ensimmäisen polven ID. Buzzissa havaittiin useasti matkustamon lämmitysongelmia, mutta toisen polven henkilöautoversioihin Volkswagen tuo vakiona paremman lämmityksen.
Akkujen koko kasvaa myös uusissa pidemmän akselivälin malleissa 86 kilowattituntiin, jolla LWB 210 kW:n sähkömoottorilla pääsee jopa 487 kilometrin matkan. Valmistaja lupaa akun latautuvan 10:sta 80 prosenttiin alle 30 minuutissa.
Nelivetoisen GTX:n sähkömoottorin teho on yhteensä 250 kilowattia, joka tuo versiolle 1 800 kilon vetopainon. Nelivetomallille ei ole vielä vahvistettuja kulutustietoja.
Penkeissä on hyvin säätövaraa, ja pidemmällekin kuljettajalle riittää reisitukea. Kuva: Santeri NousjokiMT:n koeajossa sekä LWB että GTX kulkivat todella vaivattomasti ja ärhäkkäästi tyhjinä, eikä moottorivaihtoehtojen eroa juurikaan pystynyt huomaamaan. Uusien moottoreiden myötä molempien versioiden maksiminopeus on 160 km/h.
Yleisesti ajotuntuma oli LWB:ssä ja GTX:ssä mukavan vakaa. Autot tottelivat nätisti kuljettajan ratinliikkeitä, eikä rengasmelua juurikaan kuulunut auton sisälle.
Adaptiivisen vakionopeudensäätimen kehuksi täytyy todeta hieman tunnottomista ratin hipaisunapeista huolimatta todella kiitettävä maksimiturvaväli seuraavaan autoon. Etäisyyden vaihtaminenkin sujui pehmeästi.
Ohjaamon sekä takatilan laatuvaikutelma on hyvällä tasolla. Suurin osa sisärakenteista on muovia, mutta kuitenkin laadukkaanoloista. Kaikissa penkeissä sai istuttua ryhdikkäästi säätövaihtoehtojen avulla.
Jos ID. Buzzien mittaristo on hyvin pelkistetty ja pieni, samaa ei voida sanoa kojelaudan keskellä sijaitsevasta päänäytöstä. Kasvanut 12,9 tuuman kosketusnäyttö on myös kehittynyt ja oli todella reaktiivinen.
Päänäytön näkymä on muokattavissa, mutta tehdasasetuksillakin isosta näytöstä löytyi MT:n koeajon aikana kaikki oleellinen. Kuva: Santeri NousjokiPäivityn käyttöjärjestelmän ohella ID. Buzz oli saanut ChatGTP -ääniapurin, joka toimi tekoälylle totutulla tasolla. Myös USB-C -portteja on asetettu sisätiloihin kunnollinen määrä, vaikka osa olisi voitu sijoittaa paremminkin.
D. Buzz GTX:n ja LWB:n hinnat julkaistaan Suomessa syyskuun puolessa välissä. Saksassa pidempi takavetomalli maksaa noin 63 000 euroa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







