Uudesta Enyaq iV coupesta tarjolla Škodan raivokkain RS-versio
Maahantuoja odottaa coupe-version kiinnostavan lähes kolmannesta Enyaqin ostajista.Škodan uuden Enyaq Coupé RS iV -mallin tilauskirjat on avattu, vaikka autolla ei ole vielä hintaa. Kiinnostusta lisää tieto, että tarjolla on merkin kaikkien aikojen tehokkain RS-malli.
Viime vuonna esitelty Enyaq on jo ehtinyt nousta yhdeksi Škodan menestysmalleista. Se myi heti kättelyssä tuplasti maahantuojan odotuksia enemmän ja Auto- ja liikennetoimittajat valitsivat sen viime vuoden lopulla Vuoden Autoksi Suomessa 2022.
Kyse on siis Škodan täyssähköisestä syömähampaasta, jonka ostajakuntaa coupe-versio laajentaa entisestään. Maahantuoja odottaa, että vajaa kolmannes Enyaqin ostajista päätyy coupe-versioon.
Enyaq Coupen ostaja voi valita auton kahdesta akkukoosta, jotka ovat 62 ja 82 kilowattituntia. Tehoversioita on neljä, 132 kilowatista RS:n 220 kilowattiin, ja auton saa taka- tai nelivetoisena.
Auton toimintamatka on parhaimmillaan 545 kilometriä.
Ostajia ilahduttaa, että uuden Enyaq Coupen akkujen latausaikoja on saatu lyhennettyä. Suurempi 82 kilowattitunnin akku täyttyy nopeimmillaan 10 prosentista 80 prosenttiin 29 minuutissa.
Akkujen tuomasta massasta huolimatta Enyaqin RS-versio kiihtyy nollasta sataan 6,5 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 180 kilometriin tunnissa.
Enyaq Coupen hinnat selviävät maalis-huhtikuussa ja auto esitellään Suomessa jääkiekon MM-kisojen aikaan.
Autotehtaita vaivannut komponettipula riivasi Škodaa viime vuonna ja pitkitti toimitusaikoja. Nyt tilanne on parempi.
Viime vuonna Enyaqeja myytiin 2000 kappaletta, mutta suuri osa niistä toimitetaan ostajille vasta tämän vuoden puolella. Tälle vuodelle Enyaqin myyntitavoite on nostettu 3000 autoon.
Jokunen ennakkotilattu RS saattaa päätyä ostajille jo kesän korvilla, mutta varsinaisesti toimitukset ajoittuvat syksyyn.
Auton virtaviivainen muotoilu edustaa autoilun tulevaisuutta. Mikäli sähköautolle haluaa pitkän toimintamatkan, ilmanvastuskerroin on saatava alas. Se onnistuu, kun auton muoto muistuttaa lentokoneen siiven poikkileikkausta.
Aika näyttää, miten muiden muotoiluratkaisujen käy. Enyaq Coupen ilmanvastus on joka tapauksessa osaltaan voitettu kaarevasti taakse laskevalla kattolinjalla.
Uutuuden ilmanvastuskerroin on vain 0,234, mikä on varsin kova suoritus.
Vertailun vuoksi takavuosina pienin ilmanvastus oli pitkään Opel Calibran nimissä ja se oli 0,29. Tälle vuosituhannelle tultaessa Audi A2 päivitti sen lukemaan 0,26 ja siitä on sitten vähitellen pistetty edelleen paremmaksi.
Tällä hetkellä pohjat taitaa olla Mercedeksen siipimäisellä EQS:llä, jonka ilmanvastauskerroin on vain 0,20. Eli kehitys kehittyy.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

