Vaara vaanii lapsia myös suojatiellä
Harva laskee nopeutta riittävästi edes koulujen lähellä.Liikenneturva on huolissaan suojateiden turvallisuudesta. Harva autoilija laskee nopeutta riittävästi edes koulujen lähellä.
Liikenneturva tarkkaili autoilevien nopeuksia koulujen lähellä, missä nopeurajoitus oli 30 kilometriä tunnissa. Tulosten perusteella vain joka kuudes kuljettaja noudatti rajoitusta.
Joka neljännellä kuljettaja ajoi suojatielle reilua, yli 11 kilometrin ylinopeutta.
”Tulokset eivät ole mieltä ylentäviä, sillä nopeuksia mitattiin alueilla, joissa liikkuu päivittäin paljon koululaisia”, suomii Liikenneturvan tiimipäällikkö Tomi Niemi.
Nimei muistuttaa, etät kun nopeutta on liikaa, jalankulkijoita ei ehditä havaitsemaan ajoissa, saati pysäyttämään auto ja antamaan tietä, kuten kuuluu.
Suojatiesääntö on selkeä: kuljettajan on annettava tietä suojatielle tulevalle jalankulkijalle. Laki velvoittaa huomioimaan suojatien myös nopeudessa.
Suojatietä on lähestyttävä niin, että ajoneuvon saa pysäytettyä ennen suojatietä.
”Törmäysnopeudella on suora vaikutus loukkaantumisriskiin ja vammojen vakavuuteen. Siksi lievienkin ylinopeuksien merkitys korostuu kaupunkiliikenteessä”, Niemi selventää.
Kuljettajan valitsema nopeus vaikuttaa myös siihen, miten turvalliseksi jalan ja pyörällä liikkuvat kokevat alueen.
”Koettu turvallisuus vaikuttaa suoraan arjen liikkumisvalintoihin. Haluaako lapsi mennä kouluun omin voimin liikkuen vai pyytääkö autokyytiä, koska koulumatka pelottaa hurjastelevien aikuisten takia”, Niemi kysyy.
Niemi muistuttaa, että lapsen on vaikeaa arvioida lähestyvän ajoneuvon nopeutta ja etäisyyttä. Lapsi ei osaa myöskään hahmottaa näköesteiden, hämärän tai pimeyden vaikutusta havainnointiin samalla tavalla kuin aikuinen.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






