Täällä on toteutettu useita Koneviestin vertailuja: Vihdin Vakolassa tuotetaan monipuolisia mittauspalveluja
Eurofins Expert Services Oy:n Vakolan toimipisteen erikoisuutena on mahdollisuus testata ohjaamoita myös kylmissä olosuhteissa.
Kari Maunula (vas.) ja Kari Haasto esittelevät ROPS-testissä ollutta ohjaamoa. Ohjaamossa näkyy styroksista valmistettu kuljettajaa muistuttava hahmo, jonka alueelle ei saa ohjaamotestien aikana tunkeutua mitään ohjaamon rakenteita. Kuva: Tapio VesterinenVihdin Olkkalassa sijaitseva Eurofins Expert Services Oy:llä on pitkät perinteet. Kansainvälisen mittauspalvelujen tarjoajan Vakolan toimipiste perustettiin vuonna 1902 nimellä Maatalousseurojen Väliaikainen Konetarkastuslaitos. Alkuaikoina Vakola testasi muun muassa maahantuotavia traktoreita erilaisissa käytännön kokeissa.
Vuosina 1946–1979 Vakola toimi Helsingin Malminkartanossa, jonka tueksi perustettiin vuonna 1952 Maatalouskoneiden tutkimussäätiö (MTT). Pääkaupunkiseudun vähäisen peltopinta-alan vuoksi MTT Vakola kuitenkin siirtyi Vihtiin vuonna 1979.
MTT, Metla ja Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos yhdistyivät vuonna 2015 Luonnonvarakeskukseksi (Luke), jonka alaisuudessa Vakola toimi kesäkuun 2016 alkuun asti.
Luke myi Vakolan toiminnan VTT Expert Services Oy:lle, joka puolestaan myytiin Eurofins-konsernille vuonna 2018. Näin myös Vakolan mittaus- ja testauspalvelut siirtyivät Eurofinsille.
Nykyisin Vakolan toimipisteen liiketoimintojen noin miljoonan euron liikevaihto koostuu neljästä sektorista: ohjaamoiden lujuuskokeista, olosuhdetestauksista, tyyppihyväksynnöistä sekä kaikista muista tarjottavista mittauspalveluista.
Vakioasiakkaina on noin 20–30 eri konevalmistajaa. Lujuuskokeita tehdään traktoreiden, metsäkoneiden, maansiirtokoneiden ja kaivoskoneiden ohjaamoille.
Testit voidaan suorittaa omamassaltaan 80 tonnin koneisiin asti.
Traktoreissa turvaohjaamolle on haettava erillinen tyyppihyväksyntä, mutta muille koneille konedirektiivi sanoo, että lujuuskokeet on tehtävä.
"Vaikka valmistaja voisi tehdä nämä lujuuskokeet periaatteessa itsekin, testit teetetään kuitenkin yleensä ulkopuolisella taholla", consulting expert -nimikkeellä työskentelevä Kari Maunula kertoo.
”Vakolan toimipisteen erikoisuutena on mahdollisuus testata ohjaamoita myös kylmissä olosuhteissa. Kylmässä lujuustesteistä tehdään pääasiassa FOPS- ja ROPS-testejä”, Eurofinsin testaaja Kari Haasto kertoo.
Minkä muun tyyppistä testausta ja millaisissa olosuhteissa Vakolan toimipisteen halleissa tehdään?
Lue lisää Vakolan mittaustoiminnasta Koneviestin nettisivuilta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
