Autoja romutetaan nyt ennätystahtiin – Suomen autokannan keski-ikä jatkaa nousuaan 2–3 kuukaudella vuodessa
Autoa romutettaessa 95 prosenttia auton materiaaleista päätyy hyödynnettäviksi.
Autonromut odottivat murskausta autokierrätysyritys Kuusakosken toimipisteellä Vantaalla viime lokakuussa. LEHTIKUVA / JUSSI NUKARIHenkilöautoja on tänä vuonna romutettu ennätystahtiin, kertoo Autoalan Tiedotuskeskus. Toukokuussa henkilöautojen romutustodistuksia kirjoitettiin 89 prosenttia enemmän kuin viime vuoden toukokuussa. Alkuvuonna on romutettu yli 15 000 autoa enemmän kuin vuotta aiemmin.
Tammi-toukokuun aikana romuksi on runtattu jo yli 40 500 henkilöautoa, kun edellinen ennätys samalta jaksolta oli vuodelta 2018, jolloin kierrätykseen palautui vajaat 30 000 autoa. Romutuspalkkio vauhditti kierrätystä myös silloin.
Jos tahti pysyy samana loppuvuoden, niin autoja romutetaan tänä vuonna yli 90 000 kappaletta, arvioi Suomen Autokierrätys.
Romutustahtia nostaa metallien maailmanmarkkinahintojen nousu, kuluttajien tietoisuuden lisääntyminen sekä romutuspalkkio, johon varatut rahat on tosin tälle vuodelle jo varattu loppuun.
Autoa romutettaessa 95 prosenttia auton materiaaleista päätyy hyödynnettäviksi.
Suomalaisten henkilöautojen keskimääräinen romutusikä on yli 21 vuotta. Se kertoo, että autot ajetaan loppuun ennen kierrätystä. Läntisessä Euroopassa autojen romutusiät ovat yleensä selvästi nuorempia.
Tällä hetkellä Suomen autokannan keski-ikä jatkaa nousuaan 2–3 kuukaudella vuodessa.
Autoalan mukaan pelkkä kierrätys ei yksin riitä autokannan uudistamiseen. Myös uusia autoja pitäisi saada markkinoille ja kuluttajien käyttöön nykyistä enemmän.
Jos uusien autojen myynti kasvaa, se nopeuttaa autokannan kiertoa ja myös romutukseen päätyvien autojen määrä kasvaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
