
Vain puolet kotihoidon iäkkäistä asiakkaista saa riittävästi hoitoa − näillä alueilla tilanne on paras ja huonoin
Alueellinen vaihtelu vanhusten kotihoidon laadussa on suurta.
Kotihoidon yksiköiden esihenkilöt arvioivat, että henkilöstön määrä vastaa asiakkaiden tarpeita 87 prosentissa yksiköitä. Kuva: Markku VuorikariTerveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tuoreen julkaisun mukaan säännöllisen kotihoidon asiakkaista hieman yli puolet eli 54 prosenttia kokee saamansa kotihoidon avun ja palvelun täysin riittäväksi. 39 prosenttia asiakkaista kokee, että hoitajat käyttävät heidän luonaan riittävästi aikaa.
"Kotihoidon asiakkaiden tarpeet voivat olla niin merkittäviä, että niihin on vaikea vastata kotihoidon resursseilla. Se lisää kotihoidon kiirettä ja tehtävien vaativuutta sekä kuormittaa henkilöstöä entisestään", THL:n johtava tutkija Mari Aaltonen kommentoi tiedotteessa.
Kotihoidon yksiköiden esihenkilöt arvioivat, että henkilöstön määrä vastaa asiakkaiden tarpeita 87 prosentissa yksiköitä. Hyvinvointialueiden välillä on kuitenkin suurimmillaan 32 prosenttiyksikön ero. Myös asiakaskäyntien ajoittamisessa pystytään pääosin toteuttamaan asiakkaiden toiveet, mutta alueelliset erot ovat tässäkin suuria.
Eniten haasteita aiheuttavat hoitajien kiire asiakaskäynneillä sekä henkilöstön määrä suhteessa asiakkaiden tarpeisiin erityisesti joillakin alueilla. Kuva: Markku VuorikariAsiakkaan palvelusuunnitelmaan kirjataan, kuinka monta tuntia palvelua asiakkaan tulisi saada, jotta se vastaa hänen tarpeisiinsa. Tunnit toteutuvat suunnitelman mukaan keskimäärin kuitenkin vain puolessa kotihoidon yksiköitä. Alueellinen vaihtelu on tässäkin suurta: parhaiten suunnitelmat toteutuvat 86 prosentissa yksiköitä Pohjois-Karjalassa ja heikoimmin 11 prosentissa Helsingissä.
"Eniten haasteita aiheuttavat hoitajien kiire asiakaskäynneillä sekä henkilöstön määrä suhteessa asiakkaiden tarpeisiin erityisesti joillakin alueilla. Kiire voi selittää myös sitä, että asiakkaat ovat tyytymättömiä hoidon ja kodinhoidollisten tehtävien laatuun tai määrään, mikä on havaittu asiakaspalautteissa, kertoo THL:n johtava tutkija Hanna Alastalo.
Vuonna 2024 säännöllisessä kotihoidossa oli 85 304 yli 75-vuotiasta asiakasta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






