LUE NÄKÖISLEHTI: Postin lakon vuoksi kaikki MT:n artikkelit ja näköislehti luettavissa vapaasti
Kotimaa

Ilmailuliitossa ollaan huolissaan pienlentokenttäverkostosta – ministeriö ohjaa jatkuvasti vähemmän rahaa kenttien kunnon ylläpitämiseen

Finavialle viime vuosi oli ennätysten vuosi: 20 miljoonan matkustajan raja rikki Helsinki–Vantaalla ja vinhaa kasvua myös Lapissa.
Pekka Fali
Vuosi 2018 oli valtionyhtiö Finavialle ennätyksellisen hyvä. Kuvassa on Oulun lentoasemaa.

Valtionyhtiö Finavialla on Suomessa 21 käytössä olevaa lentoasemaa. Niiden verkosto ulottuu Ahvenanmaalta ja Helsinki-Vantaalta pohjoisimpaan Lappiin.

Maakunnista ilman Finavian lentoasemaa jäävät Kanta-Häme, Päijät-Häme, Kymenlaakso ja Etelä-Pohjanmaa.

Finavian verkostoliiketoiminnan johtaja Jani Jolkkosen mukaan viime vuosi oli valtionyhtiölle ennätysten vuosi.

”20 miljoonan matkustajan raja meni rikki Helsinki-Vantaalla, jossa matkustajamäärät kohosivat 10 prosenttia. Tämä vuosi on ollut myös vilkas, sillä tammi–elokuun aikana Helsinki-Vantaan kautta matkusti 14,7 miljoonaa matkustajaa.”

Myös maakuntien lentoasemilla viime vuosi oli hyvä.

”Matkustajamäärä kasvoi 9 prosenttia. Tänä vuonna tammi–elokuussa matkustajamäärä kasvoi edelleen 2 prosenttia ja oli 2,6 miljoonaa. Matkustajamäärän kehitys kuitenkin vaihtelee melko paljon lentoasemittain”, Jolkkonen kertoo.

Finavian maakuntalentoasemat jakautuvat kolmeen kategoriaan.

”Matkustajamäärät ovat kasvaneet voimakkaasti Pohjois-Suomen suurimmilla lentoasemilla Lapin matkailun siivittämänä”, Jolkkonen sanoo.

Muun maan suurimmissa kaupungeissa on ollut maltillisempaa kasvua.

Pienempien lentoasemien matkustajamäärät eivät pääsääntöisesti ole kasvaneet, tai ovat jopa laskeneet.

Suurimpia matkustajaliikenteen lentoasemia maakunnissa ovat Oulu ja Rovaniemi, pienimpiä Enontekiö, Pori ja Savonlinna.

Hallissa ja Utissa on lentoasemat, mutta niillä ei ole matkustajaliikennettä. Finavia ei ole avannut uusia lentoasemia viime vuosina.

Verkostosta viimeisimpinä ovat poistuneet Lappeenranta ja Varkaus vuonna 2015.

Lentoasemien operointi on paljon pääomia vaativaa liiketoimintaa, jossa infralla on suuri merkitys.

”Suurimmat investoinnit liittyvät kiitoteiden kunnossapitoon. Finavia operoi 21:tä lentoasemaa, ja keskimäärin kiitotien elinkaari on 20 vuotta”, Jolkkonen kertoo.

Viime vuosina Finavia on toteuttanut kiitotieremontteja muun muassa Oulussa ja Tampereella.

”Finavialla on käynnissä myös kaksi merkittävää kehitysohjelmaa kasvun varmistamiseksi. Investoimme lentoasemiimme Helsinki-Vantaalla miljardi euroa ja Lapissa 55 miljoonaa euroa Rovaniemellä, Kittilässä ja Ivalossa”, Jolkkonen toteaa.

Finavian palveluksessa kentillä ja lentoasemilla maan eri osissa työskentelee yhteensä yli 2 000 henkilöä.

Ilmailuliitossa ollaan huolissaan kevytlentoasema- eli pienlentokenttäverkostosta, joka on Finavian hallinnoiman verkoston ulkopuolella.

”Lentokenttäverkosto on Suomessa aika hyvä. Mutta on aivan toinen kysymys, pysyykö se sellaisena tulevaisuudessa”, Ilmailuliiton laji- ja valmennuspäällikkö Jari Lehti sanoo.

Lehti on huolissaan liikenne- ja viestintäministeriön pienlentokenttien rahallisen tuen supistumisesta.

”Ministeriö ohjaa jatkuvasti vähemmän rahaa pienlentokenttien kunnon ylläpitämiseen. Kehitys on huolestuttava, sillä kenttien on oltava infraltaan tietyn tasoisia, jotta ne saavat toimia. Etenkään kiitoteiden kunto ei saa rapistua.”

Lehden mukaan kyse ei ole suurista summista.

”Miljoonalla eurolla vuosittain saisi ylläpidettyä ja kehitettyä koko Suomen pienlentokenttäverkostoa.”

Pienlentokenttiä käytetään lentokoulutusten ja normaalin lentotoiminnan lisäksi muun muassa poliisien erikoisoperaatiossa, etsintä- ja pelastustehtävissä, palo- ja pelastuslentojen tekemisissä ja voimalinjojen puunraivauksissa helikoptereilla.

Suomen kymmenillä pienlentokentillä järjestetään lennokki-, liidin- ja laskuvarjohyppytoimintaa.

”Pienlentokentät ovat erittäin tärkeitä erilaisille harrastajaryhmille. Osassa järjestetään myös lentokoulutusta, pääasiassa harrastajien toimesta.”

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Ilmailun maailmanlaajuinen avaruussääkeskus aloittaa Helsingissä – lentoturvallisuus kohenee

Lapin lentoasemat valmiita ottamaan jouluturistit vastaan – kasvu vilkkainta Rovaniemellä

Selvitys: Suomalaisten lentopäästöt ovat asukaslukuun suhteutettuna toiseksi suurimmat maailmassa