Maajussille morsiamessa osallistujia ei stailata ‒ pikatreffeille tarvitaan välillä makutuomaria vaatevalintoihin
MTV saa ohjelmasta keskimäärin myönteisempää katsojapalautetta kuin muista tositelevisio-ohjelmistaan.
Maajussille morsian -sarjan osallistujat esiintyvät omissa vaatteissaan. Arkistokuva. Kuva: Pentti VänskäMaajussille morsian on eräällä tavalla poikkeus moniin muihin tositelevisio-ohjelmien joukossa, kertoo MTV:n kotimaisten sisältöjen vastaava tuottaja Marjukka Laurila. MTV nimittäin saa ohjelmaan osallistuviin maajusseihin liittyen enemmän kannustavaa ja vähemmän ilkeää katsojapalautetta kuin mitä muut seuranhakuohjelmat keräävät.
”Katsojille taitaa välittyä se, että yrittäjät eivät ole ohjelmassa oman julkisuuskuvansa tai some-näkyvyytensä takia vaan etsimässä ihmistä, jonka kanssa jakaa elämän. Vilpittömyys on aika aseistariisuvaa”, Laurila pohtii.
Maajussille morsian on brittiläisen Farmer Wants A Wife -tositelevisio-ohjelman suomalainen versio, jonka 15. kausi esitetään tänä vuonna MTV:llä. Ohjelmassa maatalousyrittäjät etsivät rinnalleen kumppania, ja ohjelman takana on kansainvälinen televisiotuotantoyhtiö Fremantle.
Fremantlen tuottaja Mirja Zitting arvelee, että katsojille välittyy ohjelmaan osallistuvien aitous.
”Jos ei yritä esittää mitään, sitä on hankala kritisoida, koska ei voi kysyä, mitä tuokin yrittää esittää.”
Laurila huomauttaa, että katsojan on helppo samaistua tavalliseen maatalousyrittäjään, joka ei ehkä ulkonäkönsä puolesta ole ihan niin trimmattu kuin mitä televisiossa yleensä on totuttu näkemään.
Yrittäjiä ei stailata ohjelmaa varten, vaan he esiintyvät omissa vaatteissaan, Zitting kertoo: ”Ei olisi kovin kauaskantoista tuunata henkilöstä sellaista, mitä hän ei ole. Sehän pätee parisuhteen etsimiseen ylipäätään, ei pelkästään tähän ohjelmaan.”
Tilan töissä viljelijät esiintyvät työvaatteissaan. Zittingin kokemuksen mukaan yrittäjiä ei niinkään pohdituta se, miltä he näyttävät työtä tehdessään, mutta pikatreffeille pukeutuminen saattaa pohdituttaa heitä paljonkin. Zitting onkin välillä toiminut makutuorina eri vaatevaihtoehtojen välillä.
”Jos ei yritä esittää mitään, sitä on hankala kritisoida, koska ei voi kysyä, mitä tuokin yrittää esittää.”
Maajussille morsiamella on oma roolinsa siinä, millainen käsitys suomalaisilla on maatalousyrittäjyydestä ja -yrittäjistä, Laurila pohtii. Uusimmalla kaudella maajusseista puolet on naisia ja puolet miehiä, ja he edustavat alkutuotannon eri aloja kasvi- ja eläintiloista kesäkukkien kasvatukseen ja poronhoitoon.
Zitting lisää, että ohjelmalle on vain hyödyksi, jos se pystyy esittelemään erilaisia ja eri-ikäisiä yrittäjiä, joista joku pyörittää sukutilaansa viidennessä polvessa ja osa on vaihtanut alaa vasta vähän aikaa sitten.
”Ei meillä ole tarvetta esittää sitä monta kertaa nähtyä kuvaa, jossa miespuolinen maanviljelijä on joko navetassa tai pellonlaidalla”, Zitting tiivistää.
Vuonna 2006 Maajussille morsiamen finaalijakso keräsi television ääreen jopa 1,5 miljoona katsojaa. Vuoden 2021 finaalijakso keräsi kotikatsomoihin lähes miljoona katsojaa.
15 vuoden aikana maailmaan on pulpahdellut kilpailevia tv-ohjelmia ja kaikkea muutakin viihdettä jatkuvalla syötöllä. Zitting arvelee, että Maajussille morsian on kestänyt hyvin aikaa juuri siksi, että osallistujat ovat tavallisia ihmisiä.
”Katsoja ei siis pysty arvaamaan, että tuo henkilö tekee seuraavaksi niin tai näin.”
Lue lisää:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


