Kampanja houkuttelee kuluttajia ostamaan luomua
Kyyttö ammuu luomua ensi maanantaina alkavassa maa- ja metsätalousministeriön (MMM) kuluttajakampanjassa.
Kuluttajia halutaan herätellä, mutta heille ei tuputeta mitään, kertovat kampanjan toteuttaneen mainostoimisto Markitin edustajat.
”Kyyttö valittiin siksi, että se on sympaattinen hahmo.”
Kaksivuotinen kampanja sisältää useita eri tv- ja radiomainoksia, ostoskärrymainontaa yli 60 paikkakunnan suurimmissa kaupoissa sekä omat verkkosivut.
Kampanjalle ei ole määritelty virallista kohderyhmää, mutta ainakin televisiomainoksen voi ajatella vetoavan erityisesti kaupunkilaisiin lapsiperheisiin.
Kampanjan toteuttaminen on osa edellisen hallituksen luomualan kehittämisohjelman tavoitteiden toteuttamista, kertoo MMM:n kansliapäällikkö Jaana Husu-Kallio. Ohjelman päätavoite on Suomen luomuviljelyalan kasvattaminen 20 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä.
”Haluan uskoa suomalaiseen luomuun. Tärkein osa ketjua on kuluttaja.”
Sen kummemmin mainostoimisto kuin MMM:kään eivät ole asettaneet kampanjan onnistumiselle kiloissa tai euroissa mitattavia tavoitteita.
Niiden määritteleminen on vaikeaa sekä mainostoimiston että luomuohjelmaa koordinoivan maatalousylitarkastajan Leena Sepän mukaan.
Suomen luomumarkkinat kasvoivat viime vuonna viisi prosenttia, vaikka päivittäistavarakauppojen koko elintarvikemyynti lisääntyi alle prosentin.
Luomun markkinaosuus päivittäistavarakaupan elintarvikemyynnistä oli 1,7 prosenttia. Suurimpien kauppojen valikoimissa on kolmisentuhatta luomutuotetta, joista 60 prosenttia on kotimaisia.
Suomi on kaukana maailman suurimmista luomumaista niin ostoilla kuin pinta-aloilla mitattuna. Ainoastaan keruualueissa täällä pidetään tilastojen kärkisijaa yhdeksällä miljoonalla hehtaarilla.
Pro Luomu ry:n arvion mukaan suomalainen osti luomuruokia ja -juomia viime vuonna noin 40 eurolla.
Sveitsiläiset ovat Euroopan luomukansaa. He käyttävät luomuun vuodessa 140 euroa henkeä kohti. Luxemburgissa vastaava summa oli 133 ja Tanskassa 116 euroa vuoden 2013 tietojen mukaan
Suomen pelloista 9,5 prosenttia on luomua. Itävalta on Euroopan ykkönen 19,5 prosentin osuudella. Seuraavina tulevat Ruotsi ja Viro molemmat noin 16 prosentin siivulla.
Maija Ala-Siurua
www.luomuu.fi
(Sivusto avautuu 11.5.)
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
