Mielensäpahoittaja laittoi viime vuonna tiukasti kampoihin Hollywoodin tähdille – syytä pitää hakea parin vuoden takaa
Viime vuosi oli suomalaisen elokuvan menestysvuosi, vaikka suurin hitti olikin sotaisaa viihdettä rapakon takaa.
Heikki Kinnunen synkisteli jälleen mallikkaasti Mielensäpahoittajana ja antoi samalla ilonaihetta elokuva-alalle. Kuva: Christine SchroederElokuvateattereiden väellä ei ole pahemmin syytä pahoittaa mieltään, kun katselee viime vuoden katsojalukuja.
Korona hellitti, ja ihmiset palasivat runsain joukoin saleihin. Vuonna 2022 elokuvissa käytiin 70 prosenttia enemmän kuin vuonna 2021. Toki korona näkyi vielä viime vuoden luvuissakin.
Katsojamäärä oli yhteensä 5,8 miljoonaa, ja siitä yli 1,5 miljoonaa oli kotimaista tuotantoa. Tällaisia lukuja oli ennen koronaa 2000-luvun alussa, ja viitenä vuotenä yllettiin yli 8 miljoonan. Siihen pitää päästä jatkossakin, sanoo Suomen Filmikamarin toimitusjohtaja Tero Koistinen.
"Olisi toivonut, että loppuvuosi olisi paikannut alkuvuoden 2022 koronasulkujen ja -rajoitusten aiheuttamat tappiot, mutta valitettavasti takamatkaa ei saatu vuoden aikana kiinni”, toteaa Koistinen.
Hänen mukaansa kotimainen elokuva oli elokuvateattereiden vahvin tukipilari vuonna 2022.
Suomalaiseen elokuvaan päätyi siis 27 prosenttia. Se on varsin hyvä tulos, kun muistaa Hollywoodin hulppeat resurssit.
”Hollywoodin tuotantoa ajettiin alas, ja se näkyi katsojamäärissä.”
Viime vuoden katsotuin kotimaassa oli Top Gun: Maverick 436 069 katsojalla ja kakkosena Kätyrit: Grun tarina (358 058 katsojaa).
Suomalaisista ykkönen oli Mielensäpahoittaja Eskorttia etsimässä (192 689 katsojaa) ja sadantuhannen katsojan rajan ylittivät myös Supermarsu 2 (126 201 katsojaa) ja Rakkaani merikapteeni (110 106).
Maaseudulla suomalainen elokuva veti parhaiten. Mielensäpahoittaja oli ehdoton ykkönen muun muassa Virroilla, Alavudella, Kauhajoella, Teuvalla, Ähtärissä, Kangasniemellä, Mäntyharjulla, Kuhmossa, Keuruulla, Jämsässä, Äänekoskella ja Muoniossa.
Kotimaiset hitit iskivät syvälle sieluun, ja toisaalta kansainvälinen elokuvatuotanto yski vielä koronan jälkitaudissa. Hollywoodin valikoima oli kapea kuin metsäpolku.
"Korona-aikana Hollywood-elokuvatuotantoa ajettiin alas, ja se näkyi Hollywood-elokuvien katsojamäärissä”, Koistinen toteaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






