
Hyundai H1 muuntui saunaksi – "Hyvä aihio ja tunteella tekeminen luovat hyvän lopputuloksen”
Kahdeksan miestä löi hynttyyt yhteen ja tuloksena syntyi sauna pakettiauton tavaratilaan. Kaverukset ovat ehdottomasti sitä mieltä, että kaikista saunoista juuri tässä saa parhaimmat löylyt.Ylihärmä
Tämän tavallista spesiaalimman saunan löylyistä nautitaan pääasiassa juhlapyhinä, etenkin juhannuksena ja uutena vuotena. Kuva: Johannes TervoPakettiauton tavaratilan ovet paiskautuvat kiinni Kauhavan Ylihärmässä.
Vesi iskeytyy kiuaskiviin ja kohta höyry tursuaa auton katolla olevasta piipusta ja ovien välistä.
Löylyt käyvät liian kuumiksi, ja ovet aukeavat kiireen vilkkaa. Autosta astelee ulos kahdeksan miestä. Kaikkien heidän kädenjälkensä näkyy Hyundai-saunassa enemmän tai vähemmän.
Päättäväisen porukan idea pakettiautosaunasta syntyi pari vuotta sitten.
Porukalla on ollut aiemminkin tapana kehitellä yhdessä erilaisia projekteja. Esimerkiksi juhannukseksi 2019 tehtiin paljukärry.
Saunaksi päätynyt pakettiauto on kiertänyt Juha Jussilan suvussa isoisän kautta hänen sedälleen, ja lopulta Jussilalle itselleen.
Kun auto viimein siirtyi hänen omistukseensa, oli aika laittaa tuumasta toimeen.
Jussila ilmoitti Tuomas Haukkalalle saaneensa auton omistukseensa. Saunaprojekti pärähti käyntiin heti samaisena päivänä.
Sauna valmistui nipin napin kaksi vuotta sitten juhannukseksi. "Juhannustorstaina vielä kiinnitimme piippua", Jussila kertoo.
Juhannuksen testilöylyissä 2020 huomattiin pikkuinen vaje saunan varustuksessa. 2003 vuosimallia oleva auto ei ollut siinä vaiheessa enää parhaimmassa voinnissaan.
Saunan sisäpuolen ovenkahva ei toiminut, joten vilvoittelemaan ei mentykään noin vain. Yksi projektiin osallistuneista, Anssi Ristimäki oli onneksi ulkopuolella ja kuuli autosta tulevan avunhuudon, joten ovi saatiin auki saman tien.
Oven lukko sai lähtöpassit siltä istumalta, jotta vastaavanlaista ongelmaa ei tulisi enää.
Saunojat nauttivat työnsä hedelmästä. Vasemmalta oikealle Anssi Ristimäki, Tero Latvala, Ville Kuoppala, Juha Jussila, Antti Koivisto, Tuomas Haukkala sekä Juho ja Tuomas Mäkikari. Kuva: Johannes TervoSauna-auton katsastuksessa ilmaantui seuraava ongelma. Paikallinen autonkatsastaja ei ilahtunut siitä, että kiuas oli auton rungossa kiinni.
"Pakettiautossa ei saa olla kiinteää kiuasta", projektiin osallistunut Ville Kuoppala sanoo.
Kiuas siis täytyisi irrottaa ja kiinnittää liinoilla kuljetuksen ajaksi. Pakettiautossa pitäisi olla myös sidontapisteet, mutta ne ovat jääneet saunan paneelien alle.
Kiuasta ei irrotettu, eikä autolla ole oltu tien päällä. Se ei ole ollut tarpeen, sillä sauna toimittaa virkaansa hyvin Haukkalan isän kesämökin pihassa.
Saunan löylyistä nautitaan pääasiassa juhlapyhinä, etenkin juhannuksena ja uutena vuotena.
"Kolme kertaa vuodessa saunotaan pari päivän sykäyksin", Haukkala naurahtaa.
Saunan tekeminen lähti liikkeelle takatilan tyhjentämisestä. Hyundai H1:n muoto on hieman pyöreähkö, joten seiniin laitettiin ensin rimat, jotka helpottivat paneelien kiinnittämistä ja paransivat ilmanvaihtoa.
Kiukaan alla on betonilaatat ja sen taustalla on kivinen seinäpala. Kiuas sijaitsee tankin vastakkaisella puolella.
Seuraavaksi porukka kiinnitti penkit ja kiukaan. ”Ja eikun äijät löylyihin", Jussila naurahtaa.
Kaverukset arvioivat rakentamiseen menneen aikaa noin kuukauden verran. "Työtunteja kertyi varmaan viikon edestä", projektiin osallistunut Antti Koivisto arvelee.
Saunassa on lämpömittari, johon syttyy valo sen ollessa valmis. Valon syttymistä odotellaan nyt tavanomaista kauemmin, ja kaverukset havahtuvat lämpömittarin pattereiden olevan tyhjät. Ennen kuin ehtii kissaa sanoa, porakone on kädessä ja patterit vaihtuvat käden käänteessä. Valo syttyy heti ja on saunomisen aika.
Sauna ei ole tilaihme, mutta sopu antaa sijaa. "Kyllä me kaikki tuonne mahdutaan yhtä aikaa", toteaa Kuoppala itsevarmasti.
Kiuas ja piippu ovat ainoat osat auton lisäksi, jotka on ostettu saunaa varten. Muut tarpeet ovat löytyneet omasta takaa. Piipun saa irrotettua helposti mahdolliseen kuljetukseen ja sille on tila lauteiden alla olevassa penkissä. "Kaikki on suunniteltu loppuhun asti", projektissa mukana ollut Tero Latvala toteaa.
Kulujen jakamisessa ei tarvitse ystävien kesken olla niin tarkka. "Kiukaan kustannuksissa suoritettiin kyllä kristillinen tasajako", Koivisto kertoo.
Prosessissa on hyödynnetty jokaisen omia osaamisalueita. Esimerkiksi Haukkala on asentanut pakettiauton kylkiin korvausilmaventtiilit.
Mitä kaikkea pakettiautosaunan tekijän täytyy huomioida irrotettavan kiukaan lisäksi?
"4–9 kuution kiuas riittää, mikäli haluaa tämänkaltaiseen autoon tehdä saunan", Koivisto opastaa. "Hyvä aihio ja tunteella tekeminen luovat hyvän lopputuloksen," hän jatkaa.
Koivisto kuvailee saunaa seurustelusaunaksi. Kaverukset ovat ehdottomasti sitä mieltä, että kaikista saunoista juuri tässä saa parhaimmat löylyt.
Projekti ei varmasti tule olemaan kaverusten viimeinen. "Aika sitten näyttää, mikä on seuraava projekti", Koivisto toteaa.
Lue myös:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





