
Tunnelmalliset joulukortit ovat vanha keksintö – niissä ei alkujaan esiintynyt pönäkkää Coca–cola-joulupukkia, jolla on yllättäen suomalainen taustansa
Tv-mainoksen joulupukkihahmo jalostui nykyiseen muotoonsa 1930-luvun mainoksissa.
1950-luvun suomalaisissa joulukorteissa oli omanlaisensa maalauksellinen tunnelma. Kuva: Jarkko SirkiäJoulukorttien historia alkaa Englannista 1840-luvulla, jossa ne keksi Sir Henry Cole apunaan muotoilusta vastannut John Callcott Horsley.
Ensimmäinen kaupallinen kortti oli käytössä Lontoossa vuonna 1843. Kortissa on kuvitettuna kolme sukupolvea nostamassa maljaa joulukortin saajalle. Kortin kummassakin reunassa muistetaan vähävaraisia, joille lahjoitetaan ruokaa ja vaatteita.
Muualla Euroopassa kortteja ryhdyttiin lähettämään laajemmin 1860-luvulta alkaen.
Suomessa joulukortteja alettiin lähetellä yleisemmin vasta 1800-luvun loppupuolella.
Vanhojen joulukorttien kuva-aiheet poikkesivat nykyaikaisista korteista. Tonttuja ja joulupukkeja ei niissä juurikaan esiintynyt.
Suomessa on Aki Rannan hallussa sortokauden joulukortti, jossa on Suomen vaakuna ja havunoksa joulukortilla vuodelta 1901. Vaakunan päällä suuriruhtinaan kruunu.
Postihallitus oli aiemmin saman vuoden maaliskuussa kieltänyt ketään kuljettamasta kirjeenvaihtoa, jossa kuvat, vignetit ja muut merkit sisältävät poliittisen merkityksen.
Juuri Suomen vaakuna luettiin näihin kiellettyihin merkkeihin, mikä takia edellä kuvattu joulukortti oli joulun aikaan lähetettävä salaa kirjekuoressa.
Takavuosien kortissa onnellinen lapsi, joulupukki ja joulukuusi välittivät sukulaistädin tunnelmalliset terveiset saajaperheelle. Kuva: Jarkko SirkiäJoulupukin nykyhahmo – punanuttuinen ja pönäkkä äijä – on pitkälti virvoitusjuomamarkkinoinnin ansiota.
Yhdysvaltoihin Ahvenanmaalta muuttaneeseen siirtolaisperheeseen syntynyt Haddon “Sunny” Sundblom alkoi vuonna 1931 suunnitella Coca-Colan joulumainontaa.
Sundblom keksi, että aiemmin usein harmaaseen puettu ja hieman synkkä pukki oli kaupallisempi kun hän esiintyi punaiset vaatteet, valkoinen parta yllään.
Parrakkaita ja vatsakkaita joulupukkihahmoja oli piirtänyt aiemmin muun muassa Thomas Nast, jonka töissä Harper’s Weekly -lehdessä joulupukki oli niin ikään parrakas ja vatsakas.
Sundblom suunnitteli Coca-Colalle jouluaiheisia öljymaalauksia aina vuoteen 1964 saakka.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





