Karppausvillitys auttoi munayritystä: liikevaihto viisinkertaistui
Kananmunien kulutus on kasvanut jo pitkään. Euralainen Satamuna viisinkertaisti liikevaihtonsa vuosikymmenessä.
"Ihmiset syövät enemmän kananmunia kuin pitkään aikaan", iloitsee Satamunan toimitusjohtaja Toni Haavisto. Kuva: Jussi PartanenKananmunien kulutus on Suomessa kasvanut jo kahdeksana peräkkäisenä vuotena. Tästä kasvusta on napannut sievoisen siivun Euran Panelian kylässä sijaitseva Satamuna.
"Kananmunien kulutuksen nousu lähti karppausvillityksestä. Sittemmin karppaus on mennyt ohi, mutta kananmunien kulutus on jäänyt aiempaa korkeammalle tasolle", sanoo Satamunan toimitusjohtaja Toni Haavisto.
"Ihmiset ovat oivaltaneet, että kananmunan ravintosisältö verrattuna sen kilohintaan on hyvä."
Haavistojen perheyritys Euran Panelian kylässä on onnistunut kasvattamaan pakkausmääriään roimasti. Satamuna perustettiin vuonna 2005. Kun vuonna 2006 liikevaihto oli runsaat kaksi miljoonaa euroa, viime vuonna se oli jo 10 miljoonaa euroa.
"Tuotanto on kasvanut joka vuosi. Kasvua saa olla, mutta se ei ole itse tarkoitus."
Vuosituhannen vaihteessa Haaviston perheen munia myytiin Nakkilan Pyssykankaan talouskaupassa. Sen jälkeen Satamunan tuotteet ovat levittäytyneet koko Suomeen.
"Niitä on myynnissä kaikilla päivittäistavarakaupan liikkeillä. Pakkaamme myös kaupan omia merkkejä. Suurkeittiöille menee valmiiksi keitettyjä ja kuorittuja munia. Myös uusia jalosteita on tulossa", Haavisto kertoo.
Osa Satamunan tuotteista myydään ulkomaille. Esimerkiksi alkuvuonna joka neljäs muna lähti vientiin.
"Päämarkkinat ovat Ruotsi ja Tanska."
Panelian pakkaamon läpi kulkee päivittäin noin puoli miljoonaa kananmunaa.
Pakkauslinja on pitkälti automatisoitu, joten koko yrityksessä työskentelee vain noin kymmenen henkilöä kahden omistajan lisäksi. Tällä väellä myydään, pakataan ja lähetetään kymmenen miljoonaa kiloa kananmunia vuodessa ja sen lisäksi tuotetaan omissa kanaloissa noin neljäsosa pakkaamon tarvitsemista munista. Loput munat tulevat yhtiön noin 30 sopimustuottajalta.
"Pakkausmäärämme vastaa noin kymmentä prosenttia Suomen pakkausvolyymista."
Haaviston mukaan alan kilpailu on kiristynyt viime aikoina.
"Tanskalaiset ovat tulleet mukaan suomalaisiin yrityksiin. Olemme reagoineet siihen tehostamalla tuotantoa. Viime vuonna valmistunut laajennus kaksinkertaisti tilat ja energiatehokkuus parani. Tilojen ja pakkaamon välisessä liikenteessä satsasimme kierrätettäviin ja pestäviin muovikennoihin."
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
